«Це краще за Діснейленд». Ось що говорять перші випробувачі тунелю Ілона Маска

Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:
«Це краще за Діснейленд». Ось що говорять перші випробувачі тунелю Ілона Маска

Robyn Beck / Pool via Bloomberg via Bloomberg

Ілон Маск представив прототип першого надшвидкісного тунелю для автомобілів. Мета проекту — вирішити проблеми автомобільних заторів. Тунель довжиною 1,83 кілометра проходить під вулицями передмістя Лос-Анджелеса в американському штаті Каліфорнія. Прокладала його заснована Маском The Boring Company. Будівництво тривало майже два роки і коштувало близько 10 мільйонів доларів. theБабель розповідає про те, як працює ця технологія, які авто зможуть проїхати тунелем, а також про плани Маска з будівництва цілої мережі таких тунелів і про думки фахівців, які скептично ставляться до цієї ідеї.

Як це працює?

Автомобіль опускається до тунелю на глибину близько 12 метрів на спеціальному компактному ліфті, платформа якого займає площу приблизно двох паркувальних місць. Початок тунелю підсвічується червоним — за принципом світлофора. «Червоні вогні стають жовтими. Потім зеленими. Наш водій тисне на газ. За кілька ярдів зʼявляються сині вогні», — описує свою поїздку журналістка The Verge.

Тунель довжиною близько 1,8 кілометра машина проїжджає приблизно за дві хвилини, ще хвилина — на спуск у ліфті. Маск анонсував, що тунелем можна буде їхати зі швидкістю понад 240 км/год. Проте під час демонстраційної поїздки максимальна швидкість авто була трохи більше 60 км/год. А сама поїздка, за словами журналістів, через доволі вибоїсту дорогу нагадувала атракціон у парку розваг: «Це краще за Діснейленд». Маск визнає цю проблему, але обіцяє, що в найближчому майбутньому «дорога буде гладенькою як скло».

Початкові плани передбачали систему транспортування тунелем на спеціальній платформі на зразок скейта, яка могла б перевозити одне авто або від 8 до 16 пасажирів. Але від цієї ідеї відмовилися та розробили систему з двох направляючих коліс. Вона кріпиться до піддону в передній частині автомобіля. Для проїзду тунелем колеса висуваються і впираються в бордюри, таким чином направляючи рух. Таку систему доведеться встановлювати на кожне авто, а коштуватиме вона, за словами Маска, від 200 до 300 доларів.

Крім того, це означає, що проїхати тунелем можна буде лише на електромобілі з технологією автономного водіння. «Ніяких авто на бензині. Підійде будь-який автономний електромобіль. Ми використовували Tesla [для демонстраційної поїздки], тому що я керую Tesla», — заявив Маск.

Ілон Маск під час презентації тунелю.

Robyn Beck / Pool via Bloomberg via Bloomberg

Чи вирішить це проблему заторів?

Сам Ілон Маск у цьому переконаний: «Нарешті є дещо, що зможе вирішити цю бісову проблему з трафіком». На презентації він також представив систему підземних тунелів під Лос-Анджелесом, яка, за його словами, може бути завершена до 2028 року. Маск розповів і про проекти з будівництва тунелів у Чикаго та Вашингтоні і про те, що він прогнозує 15-кратне прискорення спорудження таких тунелів за рахунок нових технологій буріння. Крім того, Маск планує скоротити витрати за рахунок утилізації бруду і глини, що залишаються після риття тунелю. З них робитимуть цеглу і потім її продаватимуть. Підтвердженням його слів служить майже 14-метрова вежа, зведена з таких цеглин перед ліфтовою шахтою тунелю.

Втім, президент The Boring Company, яка прокладала цей тунель, Стів Девіс зізнається, що компанія щотижня отримує десятки пропозицій щодо використання її нових тунельних технологій для прокладки підземних комунікацій чи водопровідних мереж. «Хоч це і не настільки революційно, як регулювання трафіку, але, схоже, ці напрямки бізнесу серйозно зацікавили компанію», — пишуть журналісти.

З ідеєю Маска про вирішення проблеми заторів за допомогою мережі підземних тунелів згодні не всі. Інженери-транспортники та фахівці з міського планування вважають, що з урахуванням невеликої пропускної здатності таких тунелів затори будуть утворюватися перед входами до них.

Ще одна проблема, на яку може наштовхнутися Маск, — процес суспільної екологічної експертизи, необхідної для отримання дозволу на будівництво таких тунелів. На думку фахівців, на це може піти від трьох до чотирьох років. І лише за умови, що ніхто не подасть судовий позов, який може значно сповільнити процес. Наприклад, через подібні позови минулого місяця компанія Boring Company відмовилася від планів з будівництва ділянки протяжністю 4,3 кілометра під західним районом Лос-Анджелеса.

Усі ці проблеми Ілону Маску ще доведеться вирішувати. А зараз гості та журналісти згадують вечірку на презентації першого транспортного тунелю, де була і середньовічна башта, і лицарі в обладунках, що бʼються на мечах, і зефір, підсмажений за допомогою вогнемета.