Астрономи виявили дивний обʼєкт на краю Сонячної системи. Він допоможе зрозуміти, як формуються планети

Ольга Матвєєва

Ko Arimatsu

Астрономи вперше виявили тіло радіусом 1,3 км на краю Сонячної системи. Цей обʼєкт допоможе пролити світло на процес формування планет. Про це пише PHYS.org.

Пояс Еджворта-Койпера являє собою сукупність невеликих небесних тіл, розташованих за орбітою Нептуна. Найвідомішим обʼєктом поясу Еджворта-Койпера є Плутон. Обʼєкти цього пояса зберігають первісні умови ранньої сонячної системи. Таким чином, астрономи вивчають їх, щоб дізнатися про початок процесу формування планет.

Передбачалося, що обʼєкти поясу Еджворта-Койпера з радіусами від 1 км до кількох існували й раніше, але вони дуже далекі, малі і тьмяні, щоб їх могли зауважити навіть провідні світові телескопи, як-от Subaru.

Тому дослідницька група на чолі з Ко Арімацу з Національної астрономічної обсерваторії Японії використовувала техніку, відому як «затемнення»: спостереження за великою кількістю зірок та за тінню обʼєкта, що проходить перед однією з них. Був проведений моніторинг близько 2 тис. зірок.

Аналізуючи дані, команда виявила момент, коли зірка здається тьмяною, оскільки вона прихована обʼєктом з поясу Еджворта-Койпера радіусом 1,3 км. Це підтвердило теорії, згідно з якими ці «зародки планет» спочатку повільно переростають в обʼєкти розміром з кілометр.

«Це справжня перемога для невеликих проектів. У нашої команди було менше 0,3% бюджету великих міжнародних проектів. У нас навіть не було достатньо грошей, щоб побудувати другий купол для захисту нашого другого телескопа! І нам вдалося зробити відкриття, яке було неможливим для великих проектів. Тепер, коли ми знаємо, що наша система працює, ми розглянемо пояс Еджворта-Койпера більш детально», — зазначив Арімацу.