Катастрофа MH17 над Донбасом: журналісти оприлюднили нові докази проти Росії

Автор:
Олена Козаченко
Дата:
Катастрофа MH17 над Донбасом: журналісти оприлюднили нові докази проти Росії

Alexander Ermochenko / Anadolu Agency / Getty Images

Російські ЗМІ оприлюднили документи, які є додатковим доказом того, що військові РФ причетні до збиття літака рейсу МН17 над Донбасом влітку 2014 року. Документи, які не є секретними, але стосуються пересування російської військової техніки в період перед збиттям малайзійського Боїнгу, опублікувало видання «Новая газета».

У них йдеться про забезпечення безпеки на дорогах загального користування під час пересування російських військ влітку 2014 року. А також про виписки з наказів про постановку військовослужбовців ППО на забезпечення і надання їм сухих пайків.

Маршрут пересування військових ППО РФ поблизу Донбасу

У день, коли з установки ЗРК «Бук» атакували рейс МН17, понад 170 військовослужбовців підрозділів ППО Російської Федерації дисклокувалися поблизу кордону з Донеччиною в Ростовській області. А 15 липня, за два дні до трагедії Боїнга, вони отримали сухі пайки на 5 діб.

Серед документів також є телефонограма від 22 червня 2014 року. У ній йдеться про наказ начальникам Курської і Воронезької військових автомобільних інспекцій організувати 23 червня супровід військової техніки дорогами загального користування. Наказ був направлений керівництву 56-ї Курської і 47-ї Воронезької ВАІ, що також підтверджує встановлений маршрут руху — з Курська на Донбас.

З документу випливає, що перевезення техніки Курської бригади ППО мала здійснюватися силами 69-ї бригади матеріально-технічного забезпечення (в/ч 11385).

Новая газета

В іншому документі, за даними видання, підписаному підполковником з 69-ї бригади Аладьїним, наводиться список декількох вантажівок з водіями, які прибудуть до Курська з Бєлгорода, щоб відправитися далі. Зокрема, там фігурують КамАЗ з «чорним» держномером 4267 АН і його водій — рядовий Бутіков А. Н.

«Пізніше саме цей КамАЗ потрапить в обʼєктиви аматорської зйомки при перевезенні «Бука 332» в Міллерово», — зазначає автор матеріалу.

Варто зазначити, що телефонограма також підтверджує версію Bellingcat про участь особового складу і вантажівок 69-ї бригади в переміщенні техніки з Курська, висловлену розслідувачами ще в 2017 році.

Таким чином, з 23 до 25 червня 2014 року колона військової техніки вирушає з Курська на військову базу Міллерово поблизу українського кордону. Це підтверджують кадри аматорської зйомки та документи самих військових. Подальші події можна реконструювати за документами про харчування особового складу, зокрема про котлове постачання — триразове гаряче харчування, передбачене як у польових, так і в стаціонарних умовах.

Згідно з наказом за підписом т. в. о. командира частини 32406 підполковника Демідова і т. в. о. начальника штабу майора Горбатих, понад 170 курських військовослужбовців 15 липня 2014 року прибули в Міллерово, що на кордоні з Україною.

«Пойменованих нижче офіцерів і військовослужбовців контрактної служби вважати такими, що відбули у відрядження в Міллерово для несення бойового чергування з 15 липня 2014 року. Зарахувати на котлове забезпечення з 15 липня і видати сухий пайок на 5 діб. Зняти з котлового забезпечення з 15 липня», — йдеться в наказі.

Новая газета

Цікавим є той факт, що протиракетники прибули в Міллерово майже на три тижні пізніше, ніж їхня техніка — вони були зараховані на котлове забезпечення, зразу ж з нього зняті, але при цьому отримали сухпайки на 5 діб (їх видають, коли приготування їжі неможливо).

«Судячи з цих деталей, протиракетники явно не збиралися довго затримуватися з «бойовим чергуванням» в 30 км від кордону і разом з сухпайками ніби вирушили з Міллерова в інше місце», — робить висновок автор статті.

Реакція військових, чиї прізвища фігурують у документах

Офіційно командування 53-ї бригади не коментує інформацію щодо власної причетності до трагедії МН17 (як і будь-яку іншу інформацію). Міноборони Росії кілька років повторює одну і ту ж відповідь про те, що ніяка військова техніка не перетинала кордон. Журналісти вирішили без посередників поговорити з колишніми і чинними військовослужбовцями 53-ї бригади.

Так, вони дізналися, що Іван Євсеєнко нібито не їздив у відрядження в Міллерово, а почав службу за контрактом через кілька днів після трагедії МН17. Зараз він вже звільнився зі служби.

«Ну, це було ще до мене. Ніхто не вірив, що ми таке можемо зробити, — у нас «КамАЗом» не вміють керувати, а тут цілий зенітний комплекс. Я й зараз не вірю», — сказав він.

Чинного офіцера 53-ї бригади, майора Іллю Байбакова журналістам знайти за вказаними адресами не вдалося. Саме Байбаков мав забезпечити сухпайками військових, які супроводжували машину з «Буком».

Майор медичної служби 53-ї бригади Ірина Колесник також фігурує в списку військових, які вирушили в Міллерово. Зараз вона працює в поліклініці МВС у Курську. На розмову з журналістами погодилася, однак під час зустрічі Колесник хотіла зʼясувати, звідки журналістам відомо про неї і про її нинішнє місце роботи. Про трагічні події липня 2014 року розмови не вийшло.

«Я нічого вам сказати не можу. Щодо дій (Батьківщини) говорити не маю права», — зазначила майор в кінці короткої бесіди.

Катастрофа МН17

Літак Boeing-777 авіакомпанії Malaysia Airlines, що виконував рейс MH17 із нідерландського Амстердама в малайзійський Куала-Лумпур, був збитий на Донбасі 17 липня 2014 року. 24 травня міжнародна Спільна слідча група з розслідування катастрофи МН17 оголосила, що малайзійський боїнг збив зенітно-ракетний комплекс «Бук» з 53-ї бригади ППО ЗС РФ, який базується в російському місті Курськ.

Катастрофа літака Boeing-777 рейсу MH17 забрала життя 283 пасажирів та 15 членів екіпажу, зокрема 80 дітей. Найбільше серед загиблих було громадян Нідерландів, Малайзії та Австралії.

За даними міжнародної групи Bellingcat та Служби безпеки України, доставку комплексу «Бук» на Донбас організував один з тодішніх ватажків угруповання «ДНР» Хмурий. За даними видання «Новая газета», він є російським полковником у відставці, а його справжні імʼя та прізвище — Сергій Дубінський.