Новий «мисливець» NASA відкрив свою найменшу екзопланету

Тетяна Павлова

Астрономи за допомогою космічного телескопа TESS відкрили три невеликі екзопланети біля червоного карлика L 98-59, розташованого відносно недалеко від Землі, повідомляє NASA.

Розміри і маси цих планет можна порівняти з земними, проте жодна з них не розташована в «зоні життя», тобто там, де може існувати рідка вода.

Екзопланети виявили у системі зірки L 98-59, маса якої становить 0,31 маси Сонця, а радіус — 0,31 сонячного.

Радіус найближчої до зірки екзопланети L 98-59b становить 0,8 радіуса Землі. Це найменша планета, відкрита телескопом TESS, проте не найменша з тих, які раніше виявляв телескоп Kepler. Її середня маса оцінюється приблизно в 0,5 маси Землі, але вона отримує в 22 рази більше випромінювання від зірки, ніж Земля від Сонця.

Усі три обʼєкти розташовані в «зоні Венери», де планети, що мають щільну атмосферу, перебуватимуть під впливом парникового ефекту. Тому астрономи припускають, що L 98-59d може бути камʼянистою планетою, схожою на Венеру, або мініНептуном, що має тверде ядро.

«У нас все ще багато питань про те, чому Земля стала придатною для життя, а Венера — ні. Якщо ми зможемо знайти і вивчити подібні приклади навколо інших зірок, таких як L 98-59, ми потенційно можемо розкрити деякі з цих секретів», — каже астрофізик Космічного центру імені Годдарда Джошуа Шлідер.

Космічний телескоп TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) шукає екзопланети методом транзитної фотометрії — він відстежує невеликі зміни блиску зірки при проходженні планети по її диску.

Апарат націлений на пошук яскравих зірок та їхніх систем на відстані від 30 до 300 світлових років від Землі. Потім потенційні екзопланети більш детально досліджують в інших обсерваторіях (як наземних, так і орбітальних). За перші півроку роботи телескоп виявив понад 280 кандидатів в екзопланети, з яких 20 вже були підтверджені.

TESS оснащений чотирма телескопами із матрицями роздільною здатністю 16,8 мегапікселів.