Дослідник з NASA: 40 років тому на Марсі знаходили примітивні форми життя, але програму закрили

Тая Решетнікова

У 1976 науковці NASA виявили на Марсі примітивні форми життя, але проєкт було закрито. Про це головний учасник експерименту Гілберт Левін написав у статті в виданні Scientific American.

За його словами, в 1976 році вчені NASA провели чотири експерименти під назвою Labeled Release, спрямовані на пошук слідів життя на Марсі. Їх здійснювали на борту спускового модуля Viking. У зразках ґрунту шукали органіку і виявили сліди примітивних форм життя.

Так, зонди Viking на відстані 4 тис. кілометрів один від одного поміщали поживні речовини в зразки ґрунту з Марса. На думку вчених, якщо б у ґрунті були присутні форми життя, вони б споживали їжу і залишали б газоподібні сліди свого метаболізму, які потім показали б радіоактивні монітори. Саме такі сліди були виявлені в дослідних зразках за допомогою тесту.

Його повторили, додавши в зразки ґрунту речовини, які могли б виявитися смертельними для відомих форм життя, проте реакції не було. Тож науковці зійшлися на думці, що була зафіксована лише хімічна реакція марсіанського ґрунту на поживні речовини. Проєкт закрили і вирішили не повертатися до нього. «У NASA дійшли висновку, що експеримент виявив речовину, яка імітує життя, але не життя», — написав Левін.

Він додав, що за наступні 43 роки в жодного з кораблів NASA на Марсі не було приладів для виявлення форм життя.

Також, за словами Левіна, в 2018 році марсохід Curiosity виявив на поверхні Марсу органічну речовину. Цього ж року були знайдені сліди солоного озера, проте у NASA заявили, що місія-2020 не буде перевіряти існування примітивних форм життя на Червоній планеті. Проте Левін наполягає на проведенні повторного експерименту Labeled Release.

Відомо, що однією з функцій зонда, який приземлиться в лютому 2021 році, буде використання інструменту «Сканування житлового середовища за допомогою комбінаційного розсіяння та люмінесценції для органіки та хімікатів» з короткою назвою SHERLOC. Марсохід буде шукати біосигнатури в скелі та надсилати аналіз цих зразків на Землю. Також машина вивчатиме погоду на Марсі і вироблення кисню, щоб перевірити можливість життя людей на цій планеті.

• Директор NASA Джеймс Брайденстайн заявив про необхідність вести пошуки життя на Марсі. За його словами, на ознаки життя на цій планеті вказують сліди присутності води та органічних сполук.
  • Керівник компанії SpaceX і Tesla Маск знову запропонував завдати ядерного удару Марсу. У 2015 році він уже виступав з такою ідеєю, заявивши, що ядерний вибух може зробити Марс придатним для життя людей.
  • Інженери NASA прикріпили до марсоходу безпілотний вертоліт на сонячних батареях, який зможе дослідити важкодоступні зони Марса. Запуск ракети з обладнанням запланований на 2020 рік.