Учені створили вразливу версію вірусу сказу. На її основі розробляють нову вакцину

Анна Воробйова

Учені сподіваються, що нове відкриття призведе до появи поліпшених вакцин від сказу, зокрема пероральних для собак, пише The Guardian.

Дослідження, проведене командами в університетах Монаша і Мельбурна й опубліковане в Cell Reports, дало нову інформацію про те, як вірус сказу впливає на організм.

Уперше вчені спостерігали, як білок, що виробляється вірусом сказу, звʼязується з білком Stat1 у клітині, зупиняючи відповідь імунної системи. Це відкриття дозволило вченим створити модифіковану, вразливу версію вірусу, яку можна було б використовувати для розробки нової, безпечної та ефективної вакцини.

«Ми можемо конкретно змінити вірус сказу і послідовність структури білків. Модифікований вірус теж може розмножуватися, але більше не здатний зупинити сильні противірусні імунні механізми. При використанні у вакцині це захистить від зараження смертельним вірусом», — сказав доктор Грег Мозлі з Інституту біомедичних досліджень Монаша, провідний автор дослідження.

Учені планують протестувати ці модифікації у вакцинних штамах проти сказу. У разі успіху модифікована вакцина може вводитися собакам перорально через приманку.

Сказ вбиває майже 60 тис. осіб щороку. Після появи клінічних симптомів хвороба майже завжди закінчується смертю. Навіть якщо людям вдається швидко отримати медичну допомогу, витрати на лікування від сказу часто бувають непідйомними.

Минулого року ВООЗ оголосила глобальну стратегію щодо ліквідації собачого сказу до 2030 року.