У нашій Галактиці виявили нову органічну молекулу. Вона може пояснити виникнення життя

Дмитро Мрачник

Майже в центрі Чумацького Шляху, у величезній міжзоряній хмарі астрономи виявили органічну молекулу, яку до того не зустрічали у космосі. Вона називається пропаргилімін і може пояснити виникнення амінокислот, критично важливих для виникнення життя.

Про це повідомляє Science alert.

Особливість молекули в тому, що вона є основною складовою хімічних ланцюжків, які ведуть від найпростіших та найпоширеніших молекул з вуглецю та азоту в космічному просторі, таких як формальдегід і аміак, до більш складних амінокислот, що є основним будівельним матеріалом живих організмів на Землі.

Молекулу знайшли у Центральній молекулярній зоні — ділянці міжзоряних хмар нашої галактики, багатій на органічні молекули етилаформат, ізопропіловий ціанід та пропіленоксид. Ці молекули також відомі як пребіотичні, тобто такі, що відіграють роль у процесі утворення амінокислот, РНК і ДНК.

Новознайдений пропаргилімін, переконані науковці, може бути критично важливим для цих процесів. Схожі за складом молекули використовують для утворення амінокислот у лабораторних умовах.

Науковці здогадувались, що пропаргилімін може бути присутнім у міжзоряних хмарах, бо він структурно схожий на велику кількість органічних молекул, знайдених у космосі раніше. Але перш ніж шукати молекулу, необхідно було зрозуміти, на що звертати увагу. Тому ще до початку пошуків довелося вивчати «поведінку» молекули в лабораторії.

Коли молекула обертається в міжзоряному середовищі, вона випромінює фотони з певними частотами, і ця інформація, у поєднанні з даними радіотелескопів, дозволяє дізнатися, чи присутня вона у хмарах — місцях формування зірок і планет.

Після вивчення поведінки пропаргиліміну в лабораторії, отримані дані порівняли зі спектральними даними з космосу, отриманими в обсерваторії Сьєрра-Невада в Іспанії, де встановлений 30-метровий радіотелескоп.

Науковці підкреслюють — в космосі можна знайти ще багато чого, якщо знати, що саме шукати.