Учені вперше зафіксували спалах світла під час зіткнення двох чорних дір. Раніше це вважалося неможливим

Олексій Ярмоленко

NASA / JPL-Caltech

Учені вперше зафіксували спалах світла під час зіткнення двох чорних дір, що раніше вважалося неможливим. Сила тяжіння чорних дір настільки сильна, що не дозволяє покинути її будь-яким об’єктам, навіть тим, які рухаються зі швидкістю світла, тобто і самому світлу.

Про це пише The Science Alert.

Через те, що ученим ніколи не вдається виявити світло під час зіткнення чорних дір, вони навчилися фіксувати такі події за допомогою гравітаційних хвиль. Таку можливість передбачив ще Альберт Ейнштейн, однак він не вірив, що гравітаційні хвилі колись зможуть виявити. Але 2015 року учені вперше змогли це зробити і відтоді активно фіксують зіткнення чорних дір у Всесвіті на відстані навіть кількох мільярдів світлових років.

21 травня 2019 року учені в Каліфорнії виявили зіткнення двох чорних дір на відстані 7,5 мільярда світлових років від Землі. Вони зафіксували цю подію під назвою S190521g. Водночас астрономи обсерваторії Сан-Дієго шукали у Всесвіті транзіенти — об’єкти, які змінюють яскравість. І за 34 дні після S190521g вони виявили у тому місці, де відбулося зіткнення чорних дір, спалах світла. А тому такий збіг зацікавив науковців.

«Масивна чорна діра в центрі галактики J1249 + 3449, де стався спалах GW190521g, мирно «спала» протягом довгого часу, аж до спалаху. Він утворився в той же час і в тому ж місці, звідки зʼявилися гравітаційні хвилі. Ми вважаємо, що джерелом цього спалаху було злиття чорних дір, проте поки не можна виключати й інші сценарії», —зазначив один із провідних авторів дослідження, керівник обсерваторії Zwicky Transient Facility (ZTF) Меттью Грем.