Астроном-любитель зі США став першою людиною, яка побачила вибух зірки. Заодно науці стало відомо, звідки у Всесвіті взявся кальцій

Дмитро Мрачник

Robert Spellman / Flickr

Звичний для нашого повсякденного існування кальцій утворився внаслідок рідкісної космічної події, яку донедавна було неможливо дослідити. Проте завдяки старанням астронома-любителя зі США вчені нарешті побачили цю подію — наднову — на власні очі.

Про те, як споглядання з домашнього телескопу за подією, що сталася за мільйони світлових років від Землі, допомогло встановити походження кальцію з наших кісток і зубів, розповідає CNN.

У 2019 році астроном Джоел Шеперд розглядав спіральну галактику Мессьє 100, що віддалена від нас на 55 млн світлових років, і побачив у ній яскраву помаранчеву пляму. Любитель швидко розповів про свою знахідку в науковій спільності, і вона миттєво прикула до себе увагу кількох великих обсерваторій.

На подію дивилися приблизно через десять годин після її завершення, і в астрономів було ще п’ять днів на досконале вивчення свіжих наслідків наднової, поки вони не зникли.

Першу в історії наднову SN 2019ehk, яку побачила людина, досліджували як з оптичних, так і з ультрафіолетових, рентгенівських та інших телескопів.

«Споглядання за надновими протягом кількох годин після вибуху — це новинка на нашій ниві. Як показала саме ця наднова, коли ви знаходите щось настільки нове, у вас з’являється доступ до останніх моментів життя зірки перед вибухом», — прокоментував Вінн Джейкобсон-Гелен, один із 70 астрономів, які досліджували наслідки наднової.

Robert Spellman / Flickr

Дослідження опублікували в журналі The Astrophysical Journal. Як виявилося, науковці побачили наднову, багату на кальцій.

Рентгенівський телескоп виявив захоплюючі факти про вибух та про саму зірку. За кілька місяців до події зірка вивільнила багато матеріалу, в якому внаслідок високої температури й тиску утворився кальцій.

Зазвичай наднові призводять до появи дуже незначної кількості кальцію, і тільки дуже рідкісні випадки на кшталт сприяють утворенню величезних масивів цього елементу буквально за секунди.

Як пояснюють дослідники, кальцій «допомагає» надновим остудити вибух і досягти рівноваги у своїй ділянці Всесвіту.

«Природа обирає шлях найменшого опору, і кальцій забезпечує цей шлях, якщо його достатньо в надновій», — пояснив Джейкобсон-Гелен.

SN 2019ehk виділила більше кальцію за короткий проміжок часу, ніж будь-яка інша космічна подія, відома людині. Науковці назвали наднову «надбагатою на кальцій».

Примітно, що космічний телескоп «Хаббл» досліджував галактику Мессьє 100 протягом 25 років, але не знайшов зірку, яка призвела до такого кальцієвого вибуху. Імовірно, зірка була настільки слабкою, що без вибуху ми б не дізналися, що вона взагалі існує.

Слабкість зірки також може пояснювати її масивний кальцієвий слід — звичайні наднові з масивних зірок залишають надто мало цього елементу.

Інша особливість цієї кальцієвої наднової — вона мала потужне рентгенівське випромінювання. За цією особливістю астрономи сподіваються знайти інші кальцієві наднові, завдяки яким стало можливим життя, яке ми бачимо щодня.