В Україні запровадили штрафи за перевезення дітей без автокрісел. Хто буде перевіряти наявність крісла? І як тепер їздити в таксі? Відповідаємо на всі питання

Автор:
Юлія Рябчун
Дата:
В Україні запровадили штрафи за перевезення дітей без автокрісел.  Хто буде перевіряти наявність крісла? І як тепер їздити в таксі? Відповідаємо на всі питання

Штрафи за перевезення дітей без автокрісел

Артем Марков / Дар'я Светлова / «Бабель»

Рада запровадила для українців штрафи за перевезення дітей без автомобільних крісел. Законопроєкт набуде чинності після підпису президента й офіційної публікації. На перший раз порушників чекає 510 гривень штрафу, а за повторне перевезення дитини без крісла доведеться заплатити 850. theБабель зʼясував, що змінять нові правила. Хороші новини: служби таксі обіцяють обладнати свої машини автокріслами. Погані новини: послуги таксі подорожчають.

Чому взялися за автокрісла?

За даними Всесвітньої організації охорони здоровʼя (ВООЗ), перевезення дітей в автокріслах у середньому на 70% знижує імовірність смерті в ДТП. Але в Україні тільки 12% власників авто використовують спеціальні крісла для дітей до 6 років, і майже ніколи для старших. За даними патрульної поліції, з початку року в Україні сталося 114 тисяч ДТП, у яких постраждали 3 228 дітей.

І як тепер буде?

Вашу машину може зупинити патрульна поліція, яка чергує на дорогах. Інспектор перевірить правила перевезення дітей. За новим законом, за перше перевезення дітей без автокрісел, на колінах чи просто на задньому сидінні порушників чекає 510 гривень штрафу, а за повторне доведеться заплатити вже 850.

В інших країнах теж є такі правила?

Так, і штрафи там навіть вищі. Наприклад, у Білорусі за перевезення дітей до 12 років без автокрісел доведеться заплатити 3 тисячі білоруських рублів (36,4 тисячі гривень). У Німеччині порушники сплачують штраф у розмірі 60 євро, у Чехії — 78 євро, в Естонії — до 400 євро, тоді як у Польщі порушники зобовʼязані відрахувати працівникам поліції 35 євро за порушення закону. У Грузії неправильне перевезення дітей карається штрафом у 40 ларі (335 гривень), у Болгарії — 25 євро, а у Греції — 350 євро.

Як вибрати крісло?

Виробники класифікують автомобільні крісла для дітей за віком і вагою.

  • Група 0 (до 10 кг) — це автолюлька для новонароджених, використовується до року, встановлюється на задньому сидінні боком або проти руху автомобіля за допомогою системи isofix. Дитину фіксують ременями безпеки.
  • Група 1 (до 18 кг) — для дітей від одного року, встановлюється особою за напрямом руху, має пʼятиточкові ремені.
  • Група 2—3 (до 25—36 кг) — для дітей від 3 до 12 років. Такі крісла можуть мати внутрішні ремені, а можуть бути й без них — тоді дитину фіксують за допомогою штатного ременя безпеки, який пропускається через спеціальні напрямні.
  • Бустери — крісла без задньої спинки, фактично це сидіння висотою 10—15 см з підлокітниками. Дитина в бустері пристібається ременями безпеки авто на задньому сидінні. Багато батьків люблять бустери, бо в них дитина сидить вище й може бачити все, що відбувається за вікном. Але бустери не такі безпечні, тому що в них немає спинки та бічної підтримки. Ціна на нове автокрісло в Україні стартує від 1 400 гривень, на бустер — від 800 гривень.

Як довго можна сидіти в автокріслі?

Лікарі не рекомендують залишати дітей в автокріслі довше ніж дві години — періодично потрібно зупинятися, щоб прогулятися чи перекусити. Починати краще з коротких подорожей містом та в найближчі населені пункти. Якщо дитині комфортно, можна вирушати і в більш тривалу поїздку.

Як їздити з дитиною в таксі?

У новому законі нічого не сказано про перевезення дітей у таксі, але автор документа, народний депутат Дмитро Шпенов заявив, що таксисти теж зобовʼязані встановити в салоні дитячі крісла чи возити в багажнику про всяк випадок. У службах таксі, де є свій автопарк, кажуть, що будуть виконувати закон. «Поки ми думаємо, в якому форматі це робити — водій возитиме крісло в багажнику, його встановлять у салоні чи буде виділено кілька машин для обслуговування замовлень з перевезення дітей», — говорить керівник служби «Еліт-таксі» Анна Староватова.

В «Українській автомоторній асоціації» не згодні і вважають, що закон повинен поширюватися тільки на приватні авто. «Таксі — це громадський транспорт, 99% цього ринку в Україні перебуває в тіні, тому малоймовірно, що будь-яких законодавчих ініціатив, про автокрісла чи касові апарати, будуть дотримуватися. Компанії, що працюють зі своїм парком авто, можуть закупити водіям автокрісла, але це збільшить вартість мінімального замовлення», — заявив theБабелю голова асоціації Андрій Антонюк. Уже зараз проїзд у таксі з автокріслом коштує в два рази дорожче. Як варіант — батьки можуть взяти власне автомобільне крісло і попросити водія його встановити, хоча така процедура займе час.