Справжній штаб. Як депутат «Блоку Петра Порошенка», блогер і колишній консультант регіоналів готують Тимошенко до виборів

Автор:
Марія Жартовська
Дата:

«Бабель»

Лідерка партії «Батьківщина» Юлія Тимошенко активно готується до президентських виборів 2019 року. Вона проводить великі форуми, знімає промо-ролики і розміщує рекламу в ЗМІ. Якби вибори відбулися у вересні, за неї, за даними останнього соцопитування Київського міжнародного інституту соціології, проголосували б 19,3% з тих, хто визначився з вибором. У Петра Порошенка результати набагато скромніші — 11,9%. Щоб не розгубити рейтинг до виборів, Тимошенко давно сформувала передвиборчий штаб. І хоч у своїй програмі вона робить ставку на все нове — терміни, технології, електорат, майже усі головні напрямки вона віддала давнім соратникам. «Бабель» зʼясовував, хто вони і як зʼявилися в команді Тимошенко.

Олександр Абдуллін, політтехнолог

Олександр Абдуллін — журналіст за освітою, в минулому успішний бізнесмен. Був віце-президентом корпорації «Республіка». Компанія фактично належала колишньому голові НАК «Нафтогаз-України» Ігорю Бакаю.

Разом з ним в кінці 90-х тоді вже народний депутат-мажоритарник Абдуллін заснував політичну партію «Демократичний союз». У 2005-му Бакая звинуватили в розтраті і зловживанні владою й оголосили в міжнародний розшук.

У «Батьківщину» Абдуллін вступив в 2005-му, він тричі проходив у Раду за списками партії: у 2006, 2007 та 2012 роках.

Під час президентських виборів 2010 року він відповідав за звʼязки з телеканалами і домовлявся про умови, на яких політик зʼявлялася в телевізорі. Коли Тимошенко розійшлася зі своїми політтехнологами Олегом Медведєвим і Ігорем Гринівим [тепер обидва працюють на Порошенка], їх задачі перейшли до Абдулліна. Під час президентської кампанії 2014 року він активно займався організаційною роботою. Співрозмовники «Бабеля» називають його талановитим орговиком, особисті якості якого подобаються Тимошенко. «Абдуллін — людина, яка свого часу входила в близьке коло серйозних хлопців або наближених до них. Згодом ті стали власниками впливових ЗМІ», — розповідає один з колишніх соратників Тимошенко. Один з цих «серйозних хлопців» — мільярдер і медіа-магнат Віктор Пінчук. Йому належать СТБ, ICTV і «Новий канал».

У нинішній кампанії, як каже Абдуллін, він відповідає за інформаційно-аналітичний блок, стратегію і тактику. Ще одне з його завдань — реагувати на дії конкурентів і придумувати антитези. Наприклад, чітко відповідати на звинувачення Тимошенко в готовності до переговорів з Москвою.

Джерела в штабі політика стверджують, що Абдуллін не підтримує стратегію «Нового курсу». Він не впевнений, що електорат Тимошенко взагалі розуміє, про що мова, і пропонує зосередитися на простих і зрозумілих гаслах.

Олексій Мустафін, медіа-консультант

Олексій Мустафін – відомий журналіст і медіа-менеджер. У 90-х він робив новини для головних телеканалів країни і займався політикою. Мустафін — один із засновників і діючий член Соціал-демократичної партії [обʼєднана]. З кінця 90-х партію очолював майбутній керівник адміністрації президента Кучми Віктор Медведчук. У 2012—13 роках Мустафін консультував Партію регіонів (ПР) — вчив її членів правильно спілкуватися з медіа. Якщо вірити даним «чорної бухгалтерії» регіоналів, оприлюдненим 2016 року, за свої послуги медійник отримував $20 тис. на місяць.

До команди він приєднався в кінці квітня 2018 року. Запросив його, за інформацією «Бабеля», Олександр Абдуллін. Про нову роботу Мустафін коротко написав в Facebook: «Так, я буду працювати з« Батьківщиною». Ні, я не вступаю в партію. Ні, мене не уповноважують виступати від імені «Батьківщини» або підтримувати її ініціативи. Мої висловлювання і оцінки — виключно мої, і за них відповідаю тільки я».

У штабі Тимошенко завдання Мустафіна практично такі ж, якими були в ПР. «Я медіа-консультант. Раджу, як правильно і ефективно будувати комунікацію зі ЗМІ, а головне — з їх аудиторіями», — розповів він «Бабелю». Крім цього, як консультант він визначає, які тези можуть зацікавити виборців, і обирає канали, за якими цю інформацію потрібно доносити. Найефективнішим каналом для широкої цільової аудиторії Тимошенко Мустафін вважає телевізійні ток-шоу. Там вона отримує максимальне охоплення. Інтервʼю — за залишковим принципом. З якими медіа і в яких форматах краще спілкуватися — теж відповідальність технолога.

З партією «Батьківщина» Мустафін співпрацює точково: оцінює інформаційні тези, які прес-служба готує для депутатів. У нього ж питають, як працювати з новинами: на яку подію, тенденцію або проблему робити натиск у публічних виступах або дебатах.

Олена Кондратюк, відповідає за рекламу, промо та масові заходи

Олена Кондратюк тричі проходила в Раду, тричі разом із партією Тимошенко. Вона — успішний піарник і дружина гендиректора каналу ICTV Олександра Богуцького. У 2007-му піар-агентство Кондратюк «Радник» розміщувало на телеканалах ролики з прогнозом Нострадамуса про те, що вибори виграє загадкова жінка. Ця кампанія була однією з найгучніших і найбільш неоднозначних.

У штабі Тимошенко Кондратюк відповідає за рекламне відео, дизайн зовнішньої реклами та підготовку масових заходів. «Якщо сцена і приміщення потрібні «на вчора» — це до Лєни», — так про неї відгукується один із співрозмовників в партії. Кондратюк, за його словами, залучають, коли потрібно створити красиву картинку для ТБ. Серед вже реалізованих із залученням піарниці проектів — «Новий курс України» і два промо-ролика Тимошенко з історіями успішних українців.

Один з них — розробник електровелосипедів, другий — чернігівський фермер. Обом, якщо вірити закадровому голосу Тимошенко в відео, допоможе новий економічний курс. Кондратюк придумала ідею роликів, які за два тижні на Youtube зібрали більше 1,2 млн переглядів.

Віталій Чепинога, спічрайтер

Віталій Чепинога — єдиний член команди Тимошенко, який може змагатися з нею в популярності. Не у виборців, а в Facebook. Його пости про політику, йогу, подорожі і особливості українського менталітету збирають тисячі лайків і репостів.

Уміння Чепиноги влучно і коротко формулювати Тимошенко помітила і оцінила в 1997 році. Тоді 28-річний хлопець був членом ради обʼєднання «Молода Україна», працював кореспондентом в газетах «День» та «Всеукраїнські відомості». Тоді ж він став її прес-секретарем, пізніше — спічрайтером.

У 2012-му Чепинога пішов працювати до лідера УДАРу Віталія Кличка і пройшов в Раду за списками цієї партії. На дострокових парламентських виборах 2014-го він став депутатом вже від «Блоку Петра Порошенка», а через два роки заявив про вихід «з ублюдочної, тупої структури». Так він хотів підтримати депутатів Єгора Фірсова та Миколи Томенка, яких позбавили мандатів після виходу з фракції. Але з фракції президента Чепинога так і не вийшов.

Ця формальність не заважає йому працювати з Тимошенко. До неї він повернувся в червні 2018-го, хоча сам говорить, що «не повертався. Я з нею з моменту виходу з вʼязниці, але не на зарплаті, а за бекграундом».

«Чепинога — це чистий талант і гострий розум. Він у будь-якій ситуації здатний побачити смішне. Коли він пішов в УДАР і БПП, можна було помітити, що риторика Тимошенко стала важчою. А після повернення Чепиноги, Юля знову навчилася тролити опонентів і отримувати від цього електоральний захват», — розповідає один з нардепів, який довго працював з Тимошенко.

У штабі Чепинога займається тим, що вміє найкраще, — пише. Він готував вступ до промови Тимошенко на першому форумі «Новий курс України» в червні. Він же частково написав текст до популярного відео політика з рецептом низькокалорійних сирників. А ще у себе в Facebook Чепинога жартує над потенційними конкурентами Тимошенко на президентських виборах. Більше за всіх поки дістається фронтмену групи «Океан Ельзи» Святославу Вакарчуку.

Святослав Вакарчук уважно слухав промову президента, щоб дізнатися, чи братиме він участь у виборах чи ні... Але...

Gepostet von Vitalii Chepynoga am Donnerstag, 20. September 2018

Михайло Чаплига, робота в соціальних мережах

Так ... я прихильник Юлі і упереджений напевно ... АЛЕ! Як би там не було:

1. Вона новатор.

2. Вона піднімає планку дискусії (поки всі обговорюють, хто кому Рабинович, вона обговорює СЕНСИ і ІДЕЇ).

3. Вона не рефлексує.

4. Вона створює тренди...

Так про Тимошенко у своєму акаунті в Facebook пише Михайло Чаплига. У телеефірах його називають політекспертом, технологом і популярним блогером. Його остання офіційна посада — представник уповноваженого ВР з прав людини Валерії Лутковської.

У команді Тимошенко Чаплига — нова людина. Вони зустрілися в квітні і почали співпрацювати. Формально до штабу він не увійшов, тому що, як каже сам, «птах в клітці співати не буде». Все, що йому потрібно від Тимошенко, — координація і обговорення майбутніх кроків в соцмережах. Завдання Чаплиги — формування трендів в соцмережах і створення потрібного фону. Платною рекламою і просуванням він не займається. Для цього є окрема група.

На відміну від ключових членів кампанії у Чаплиги порівняно невеликі ресурси — команда з 50 осіб. За його словами, це лідери громадської думки різних рівнів. Вони обирають потрібні політику тези, формують сенси в Facebook, які підхоплюють супер-лідери громадської думки. Чаплига запевняє, що все це його люди роблять безкоштовно і з прицілом на майбутнє: їх мета — «створити коридор і загнати всіх політиків туди». Простіше кажучи, створити взаємозалежність між політиками і групами лідерів громадської думки.

Це теорія. На практиці Чаплига активно агітує за Тимошенко в Facebook, хвалить її ідеї та іронізує над ворогами. У тому числі над секретарем РНБО Олександром Турчиновим, який багато років був головним соратником лідера «Батьківщини» і керівником її штабу.