159 днів до виборів президента. Петро Порошенко повернувся до стратегії Пола Манафорта — робити ставку на Західну Україну

Автор:
Марія Жартовська
Дата:

У 2014 році майбутній президент Петро Порошенко відмовився від послуг американського політтехнолога Пола Манафорта. Манафорт пропонував йому під час передвиборчої кампанії зробити ставку тільки на виборців Західної України. У серпні цього року США засудили Пола Манафорта за ухилення від сплати податків, махінації з банківськими активами та співучасть у відмиванні грошей. За півроку до виборів президент Петро Порошенко, розгубивши рейтинг, повернувся до рекомендацій Манафорта. Вони повинні послабити його головного конкурента — Юлію Тимошенко.

У травні 2018-го Петро Порошенко майже визначився з ключовими тезами своєї передвиборчої кампанії: безпека півдня та сходу України і реінтеграція Донбасу. Через три місяці концепція різко змінилася. У серпні на вулицях великих міст зʼявилися перші бігборди із зображенням памʼятника князю Володимиру і гаслом: «Армія! Мова! Віра! Ми йдемо своїм шляхом!». «Це — формула сучасної української ідентичності. Армія захищає нашу землю. Мова захищає наше серце. Церква захищає нашу душу», — пояснив президент.

Насправді нова стратегія Порошенко набагато ширша. Фактично вона повторює ту, що в 2014 році йому пропонував американський політконсультант Пол Манафорт. Її суть — не витрачати сили на історично нелояльних до Порошенка виборців сходу України та залишити їх конкурентам, а зосередитися на західній частині України. Чотири роки тому майбутній президент від цієї ідеї відмовився, зробивши ставку на обʼєднання країни.

Головні теми кампанії, за словами джерела theБабеля в передвиборчому штабі Порошенка, близькі та зрозумілі проєвропейській частині виборців: Єдина помісна церква, декомунізація, безвізовий режим.

«До кінця року ми отримаємо Томос [про автокефалію]. Далі будемо говорити про безпеку. У грудні або січні можемо проголосувати за те, щоб закріпити євроінтеграційний і євроатлантичний курс України в Конституції, буде красиво», — розповідає він.

Кінцева мета цієї стратегії — мобілізувати виборців на заході та в центрі України, де високий рейтинг має головний конкурент президента — Юлія Тимошенко.

Поки її популярність вища не лише за всіма оприлюдненими соцопитуваннями, але й за внутрішньою закритою соціологією штабу Порошенка. За цими даними, розповідає ще одне джерело — близький соратник президента, який теж входить до виборчого штабу, половина опитаних за жодних умов не готові голосувати за Порошенка. За Тимошенко не готові голосувати лише чверть опитаних. Щоб, за стратегією Манафорта, «відтіснити» її на схід, політтехнолог і член «ситуативної кімнати» Віктор Уколов постійно нагадує в медіа про історію хороших стосунків Тимошенко та президента Росії Володимира Путіна.

Для виборців сходу країни залишать стратегію «перерізання стрічок». Вона повинна була показати Порошенка як міцного господарника, але в штабі визнають, що вийшло не дуже ефективно. «На деякі обʼєкти, які відкриває Порошенко, не кожен голова облдержадміністрації виїхав би, тому будемо працювати над масштабом», — говорить близький соратник президента, який входить у виборчий штаб.