Якими виростуть мільйони дітей, які виховуються на YouTube з раннього дитинства? Коротко переказуємо великий репортаж журналу The Atlantic

Автор:
Гліб Гусєв
Дата:
Якими виростуть мільйони дітей, які виховуються на YouTube з раннього дитинства?  Коротко переказуємо великий репортаж журналу The Atlantic

ChuChu TV Studio

У листопадовому номері журналу The Atlantic журналіст Алексіс Мадригал пише про ChuChu TV — індійськую студію, яка виробляє відео для дітей дошкільного віку. Канал студії на YouTube входить до сотні найпопулярніших у світі, а її ролики набирають мільярди переглядів — більше, ніж продукція великих американських студій-конкурентів. Розважального відео для школярів з кожним роком роблять все більше, навчальне ж відходить на другий план. Ніхто не може передбачити, яким чином це вплине на дітей, які його дивляться. Але після того, як Facebook «зламав» традиційні медіа, фахівці не очікують від YouTube нічого хорошого.

Засновник студії ChuChu TV і її директор, Вінот Чандар виріс у родині тамільського музичного продюсера. Він одружений, у нього є дочка шкільного віку. Коли дочці ще не виповнилося трьох років, Чандар намалював схожого на неї персонажа та зробив найпростіший анімаційний ролик — дівчинка на прізвисько Чу-чу танцювала під популярну в Індії колискову — і виклав його на YouTube. Ролик набрав 300 тисяч переглядів. Чандар зробив ще одне відео, тепер на мотив англійської колискової. Після цього на його канал підписалися пʼять тисяч осіб. Чандар з декількома друзями зареєстрували компанію, найняли аніматорів і почали випускати по ролику на місяць.

Зараз ролики ChuChu TV за популярністю випереджають продукцію студії «Дісней» і каналу «Никелодеон». Досягнення Чандара особливо вражаюче виглядають на тлі результатів студії Sesame Workshop, що з 1969 року знімає «Вулицю Сезам» — це шоу для дітей, яке десятиліттями дивиться весь англомовний світ. В YouTube у неї 4 мільйона передплатників, у каналу Чандара — 20 мільйонів.

Ролики ChuChu TV у сукупності набрали 15,7 мільярдів переглядів — приблизно стільки ж мають музичні відео Кеті Перрі та Тейлор Свіфт. Два найбільших ринки для Чандара — це США та Індія, вони дають близько третини всіх переглядів. Щодня десь на планеті няня відкриває YouTube і запускає відео студії Чандара — і так двадцять мільйонів разів на день. Чандар каже, що він хоче створити «наступну студію «Дісней».

Вінот Чандар такий не один. В індустрії анімації для дітей молодшого віку відбувається злам. Починаючи з 2010 року традиційне дитяче телебачення переживає занепад. Діти більше не дивляться ефірні та кабельні телеканали, вони проводять час зі смартфонами та планшетами, на яких батьки включають їм YouTube. На цій платформі великі американські студії поступаються порівняно малим компаніям з Москви, Лондона, Дубаю, Бангалора та Тель-Авіва — в YouTube у них мільйони передплатників і мільярди сукупних переглядів.

Віноту Чандару тридцять девʼять років. Його компанія займає поверх в офісній будівлі в припортовому кварталі міста Ченнаї, розташованому на східному узбережжі Індії. У компанії близько 200 працівників. Світовий успіх прийшов до неї після того, як арт-директором став один із друзів директора — Б. М. Крішнан, колишній бухгалтер. Анімація ChuChu TV виглядає за мірками американських студій дешево та грубо. Але завдяки аналітиці платформи аніматори можуть дізнаватися, що саме утримує увагу дитини, і коли їй стає нудно.

Найпоширеніше відео каналу ChuChu TV — це часовий ролик-компіляція, що починається з пісні «Джонні, Джонні! Так, тату?». На YouTube його подивилися півтора мільярда разів, що робить це відео одним з найвідоміших на цій платформі. Воно значно популярніше за будь-який ролик «Вулиці Сезам» — головної телевізійної освітньої програми для дітей у двадцятому столітті.

«Вулиця Сезам» — серіал радше повчальний, ніж розважальний. Він зʼявився на громадському каналі PBS в 1969 році. Працювали над ним не тільки сценаристи та аніматори, але й фахівці з дитячого розвитку. Вважається, що дошкільнята, які його дивилися, швидше набирали словниковий запас, більше читали та краще вчилися в початкових класах.

Що з дітьми двадцять першого століття зробить YouTube — ніхто не може передбачити. Але ніхто з фахівців не зрадів тому, що «Вулиця Сезам» програє у конкурентній боротьбі.