Як вірусний ролик у Facebook породив протест «жовтих жилетів», де немає лідерів і єдиних вимог, але є ілюмінати. Коротко переказуємо статтю BuzzFeed

Перегляди:
2331
Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:
Як вірусний ролик у Facebook породив протест «жовтих жилетів», де немає лідерів і єдиних вимог, але є ілюмінати.  Коротко переказуємо статтю BuzzFeed

Pavel Zmey / theБабель

Протести «жовтих жилетів» у Франції почалися 17 листопада через підвищення цін на пальне. Вони швидко поширилися всією країною й обросли новими вимогами: від зниження податків і підвищення зарплат до відставки президента й уряду. Вже четверті вихідні поспіль протести переростають у сутички з поліцією, погроми магазинів і підпали автомобілів. У протестах брали участь сотні тисяч людей, у сутичках загинуло пʼятеро, більше 1 400 отримали поранення, а кількість затриманих поліцією зростала від близько сімдесяти людей на першій акції до майже двох тисяч під час мітингів 8 грудня. У «жовтих жилетів» немає яскраво виражених лідерів, вони організовуються переважно у Facebook. theБабель коротко переказує статтю BuzzFeed про те, як зміна алгоритму новинної стрічки Facebook заохотила протестний рух у Франції. Фотографії — Pavel Zmey, спеціально для theБабеля.

На початку 2018 року Facebook змінив алгоритм подачі новин у стрічці, зробивши пріоритетними пости друзів, родичів і локальні новини. На думку авторів статті, через це виникла своєрідна «петля зворотного зв'язку», яка почалася в Facebook у так званих «групах ненависті», де обговорювалися проблеми маленьких містечок Франції, і перетворилася на масштабні протести в реальному світі. «Соціальна мережа підлила бензину в вогонь, який горів у Франції з перших днів президентства Макрона. Його адміністрація послабила французькі закони про працю та знизила податки для багатих, і його рейтинг схвалення є надзвичайно низьким».

Учасники протестів — це переважно жителі французької глибинки: водії, вчителі, представники малого бізнесу. Для них Макрон став втіленням економічної нерівності, за якого багаті ставали багатшими, а бідні — біднішими. Через це він отримав прізвисько «президент багатих».

Сплеск протестних настроїв стався у жовтні, коли петиція Change.org про податки на пальне стала вірусною в невеликому паризькому передмісті. Петиція призвела до створення івенту в Facebook, який швидко поширився в «групах ненависті».

Культура французьких протестів завжди припускала наявність лідера: профспілки, студенти або хоча б слабо організована група активістів. Наприклад, протести під час президентських виборів 2017 року відбувалися в форматі маршів, де була і радикально налаштована молодь, яка билася з поліцією, і більш помірковані мітингувальники з великою кількістю плакатів і гасел.

Відмінною рисою протестів «жовтих жилетів» стало те, що під час акцій «не було жодних плакатів з чіткими гаслами чи політичних активістів, які роздають брошури... Єдине, чим розмахували над натовпом, були телефони, через які вели відеотрансляції». Саме трансляції у Facebook Live, а також фото і меми стали вірусними. Все це призвело до створення цілого всесвіту «жовтих жилетів» у Facebook, де вірусність контенту замінила лідерство в реальності.

Pavel Zmey / theБабель

Найбільшу популярність отримали відео про застосування поліцією сили проти протестувальників. Наприклад, ролики з протестів 8 грудня поширювалися в різних групах у Facebook в усій Франції. Їх репостили з однієї групи до іншої, у підсумку ці відео стали вірусними. Та й самі жовті жилети безпеки, що стали символом протесту, запозичені з вірусного відео одного з учасників початку протестів у середині листопада. Тепер у цього відео більше двохсот тисяч перепостів.

Відсутність лідерів і єдиного координаційного штабу призвели до того, що серед протестувальників висуваються різні, інколи навіть протилежні вимоги. Серед «жовтих жилетів» є прихильники і противники виходу Франції з ЄС, надання допомоги біженцям, кліматичної угоди. Крім того, сюди затесалися адепти сіоністських і масонських змов, і навіть ілюмінати, які під час протестів 8 грудня витратили близько години на те, щоб намалювати балончиками гігантський символ свого руху.

Зараз близько восьми осіб претендують на звання лідерів руху «жовтих жилетів». Їх популярність визначається ступенем популярності їх роликів. Так, серед них є 51-річна акордеоністка з Бретані Жаклін Моро, чий відеоролик про невдоволення політикою влади набрав уже більше шести мільйонів переглядів.

Втім, автори статті припускають, що «петля зворотного зв'язку» Facebook вже підійшла до завершення. На акцію 8 грудня «протестувальники, зібрані невеликими, децентралізованими групами Facebook, вийшли на вулиці Парижа, транслюючи насильство на вулицях для своїх друзів, які дивляться з дому». Проте на наступну суботу — 15 грудня — заплановано щонайменше три різних заходи в межах акції протестів. І вони знову можуть стати вірусними в Facebook.

В Індії працівника доставки звільнили за те, що він їв чужі замовлення. У соцмережах курʼєру почали співчувати

Автор:
Борис Васильківський
Дата: