У Ватикані відбувся семінар з робототехніки. Церква — за технічний прогрес, але проти імплантів для людини та прав і свобод для роботів

Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:
У Ватикані відбувся семінар з робототехніки. Церква — за технічний прогрес, але проти імплантів для людини та прав і свобод для роботів

«Бабель»

У Ватикані вже чверть століття Папська академія життя вивчає науково-технічний прогрес і визначає ставлення церкви до його досягнень. Зараз на порядку денному — робототехніка і штучний інтелект, їм Ватикан присвятив спеціальний міжнародний семінар. Церква вважає, що вивчати та заохочувати розвиток нових технологій потрібно, оскільки це «Божий дар». Проте закликає встановити етичні межі взаємодії людини та робота. Головним опонентом священиків на цьому семінарі став японський робототехнік Хіросі Ігусіро. Він закликає створити для людей «нове тіло», щоб допомогти людству пережити можливу глобальну катастрофу. І вважає, що роботи повинні мати такі ж самі фундаментальні права та свободи, як люди. Ватикан з цим не згоден — «тіло і душу розділяти не можна», а роботи не можуть мати жодних прав, оскільки вони лише «побутова техніка, яка полегшує наше життя». theБабель розповідає про те, як католицька церква обговорює майбутнє робототехніки та штучного інтелекту.

Семінар «Робоетика: люди, машини і здоровʼя», який відбувся у Ватикані, організувала Папська академія життя. Її створив понтифік Іван Павло II 25 років тому — у 1994 році. Організація складається з 70 членів, яких призначає Папа. Приводом для створення став прорив у біомедицині, зокрема досягнення в редагуванні геному людини. Головне завдання цієї академії — розробити позицію церкви щодо передових досліджень у різних галузях науки, проблем екології, евтаназії та абортів. Академія також займалася проблемою сексуальних скандалів у католицькій церкві.

Тепер у Ватикані стурбовані майбутнім робототехніки. Для цього на семінар запросили науковців, фахівців з етики та теологів з усього світу, пише BBC.

На відкритті заходу Папа Франциск представив «лист до людства». Він зауважив, що потрібно вивчати нові досягення в галузі комунікації, роботехники, а також нано- і біотехнології. При цьому понтифік підкреслив, що розробники мають замислюватися й про можливі наслідки для суспільства. «Існує нагальна необхідність зрозуміти ці епохальні зміни та нові рубежі, щоб визначити, як поставити їх на службу людству, поважаючи та заохочуючи гідність кожного», — сказав папа Франциск.

Під час семінару багато суперечок викликав виступ японського професора Хіросі Ігусіро з університету Осаки, який створює роботів, зовні схожих на людину. Він вважає, що одне з головних завдань технічного прогресу — створити для людини нове тіло з більш стійких матеріалів. Це допоможе людству пережити можливу глобальну катастрофу на Землі або в Сонячній системі. «Нашою кінцевою метою людської еволюції є безсмертя, якого можна досягти, замінивши плоть і кістки неорганічним матеріалом», — сказав він.

Президент Папської академії життя, архієпископ Вінченцо Палья назвав концепцію Ігусіро «страшним сном». Він каже, що це суперечить постулату церкви про те, що «тіло і душу розділити неможливо». А головний ризик науково-технічного прогресу, на думку архієпископа, полягає в тому, що «ми забуваємо, що ми істоти, а не творці».

Ще одне дискусійне питання, яке обговорювали на цьому семінарі, — чи повинні роботи володіти такими ж основними правами, як і люди. Доповідь з цієї теми торік опублікувала Європейська група з етики в науці і нових технологіях. На семінарі у Ватикані виступав очільник цієї групи, професор етики та теорії медицини у Кельнському університеті Крістіан Вупен. Його головні тези: роботи або штучний інтелект не повинні мати власних прав, це прерогатива винятково людей, а роботи — всього лише «технічний артефакт», тому «ми не можемо надати їм ті свободи, які у нас є».

Це збігається з позицією церкви, яка закликає розглядати роботів як «побутову техніку, яка полегшує наше життя».

Але професор Ігусіро вважає, що чим більше роботи проникають у наше життя, тим більше прав ми можемо їм надати. Як аналогію він наводить приклади, коли в низці країн визнають фундаментальні права деяких тварин. «Коли робот стане для нас партнером, компаньйоном або другом, ми, звісно, захочемо його захистити», — вважає він.

Наступного року на засіданні Папської академії обговорюватимуть штучний інтелект. Нещодавно Ватикан спільно з Microsoft заснував міжнародну премію за найкращу докторську дисертацію 2019 року з теми «Штучний інтелект на службі людському життю». Католицька церква говорить, що технічні дослідження важливі, оскільки це «Божий дар». Але закликає уряди долучатися до вирішення етичних проблем, повʼязаних зі штучним інтелектом.