Сьогодні над Венецією (дуже ймовірно) пролетить «Мрія» — найбільш амбітний український культурний проект. І ось чому

Автор:
Лєна Ковальчук
Дата:
Сьогодні над Венецією (дуже ймовірно) пролетить «Мрія» — найбільш амбітний український культурний проект. І ось чому

Відкрита група

Художній колектив Відкрита група — наймолодші куратори національного павільйону на Венеційській бієнале за весь час участі України. Вони виграли право представляти Україну на Венеційській бієнале з проектом «Падаюча тінь «Мрії» на сади Джардіні». Найбільший літак у світі АН-225 «Мрія» повинен пролетіти над Венецією і відкинути тінь на сади. Поки художники готували свій проект, зіткнулися з протидією системи, звинуваченнями в неспроможності і навіть стали учасниками скандалу. Сьогодні «Мрія» все-таки пролетить над Венецією, хоча ще донедавна культурне середовище критикувало художників за дилетантство, а в реалізацію проекту взагалі мало хто вірив.

Відкрита група — це четверо художників (Станіслав Туріна, Павло Ковач, Юрій Білей, Антон Варга), які зібралися в 2012 році. Сьогодні всі вони живуть у різних країнах (Польщі, Україні, США), але разом працюють над своїми проектами. У жовтні минулого року вони виграли конкурс Міністерства культури України та зі своїм проектом «Падаюча тінь «Мрії» на сади Джардіні» стали кураторами національного павільйону на Венеційській бієнале. Найважливіша частина їхнього проекту — проліт літака АН-225 «Мрія» над центром Венеції. Літак повинен злетіти в Гостомелі, зробити коло над Венецією, відкинути тінь і повернутися назад. Крім реальної тіні від літака, буде і тінь «метафорична». На борту буде жорсткий диск із інформацією про всіх українських художників, які самі надіслали дані про себе кураторам проекту. Її збирали протягом кількох місяців. Свої дані міг надіслати будь-хто, якщо вважає себе українським художником.

Навколо проекту виник скандал. Частина представників арт-середовища звинуватили художників у тому, що цю ідею неможливо реалізувати. Літак, за їхніми словами, не здатний відкинути тінь на безпечній висоті. На прес-конференцію, де їх представили як переможців відбору на бієнале, прийшли люди і почали кричати та звинувачувати проект у тому, що він трудомісткий, дорогий і несвоєчасний.

Відомий український художник Арсен Савадов, чий проект зайняв друге місце, говорив, що його «Голоси любові» комісія Мінкульту навіть не хотіла розглядати. Після цього група арт-діячів, серед яких був і сам Савадов, написала листа міністру культури про те, що їх турбують умови проведення конкурсу та представництво Відкритої групи у Венеції.

Михайло Мельниченко / «Бабель»

Противники проекту «Падаюча тінь «Мрії» на сади Джардіні» вимагали повторного проведення конкурсу. Галерист Євген Карась написав, що «тіні» не може бути ні за яких обставин з фізичного погляду. А художник Олександр Ройтбурд сказав, що Відкрита група — правильні художники, але Савадов, за його словами, геній. «Так, процедура — це добре, але якщо стоїть вибір між геніальністю і процедурою — наххх процедуру». Ще одна складність, з якою зіткнулася група — це отримання дозволу на політ від міської влади та агентства цивільної авіації Італії.

У Міністерстві культури заявили, що конкурс пройшов без порушення процедури і немає ніяких підстав переглядати його результати. У березні ми зустрілися з усіма учасниками Відкритої групи, щоб обговорити, як іде підготовка до Бієнале. Під час інтервʼю вони сказали, що проект не можна вважати дорогим, тому що кожен рік Мінкульт виділяє однакову суму на організацію національного павільйону у Венеції. У художників були необхідні фізичні розрахунки, за якими АН-225 міг відкинути потрібну тінь, пролетівши на висоті 300 метрів, 700 метрів або 2 100 метрів над землею.

Держава виділила на проект 6,5 мільйона гривень. Ще близько 2,6 мільйона гривень куратори знайшли через гранти, спонсорів і партнерів. Колектив не хотів виносити конфлікт у публічну площину, але підвищену негативну увагу до проекту художники вважають невипадковою.

«Справа не в дозволах, у відсутності яких нам дорікали, а в тій протидії, з якою ми зіткнулися. В Україні немає державної інституції, яка діє незалежно від інтересів влади», — говорила Відкрита група.

До того, як художники поїхали до Венеції для підготовки павільйону (кінець квітня), було не зрозуміло, вони будуть представляти Україну, чи їх усе ж таки кимось замінять. Художній проект присвячений переосмисленню поняття міфу і його впливу на сучасне мистецтво. Під час бієнале в павільйоні представлять перформанс, він перекаже історію польоту найбільшого в світі літака над головною локацією Венеційської бієнале.

«Усе, що відбувається навколо проекту в медіа-полі, неодмінно також стає його частиною», — кажуть куратори національного павільйону. Вони пообіцяли, що будь-хто зможе відкинути тінь на Джардіні, просто заповнивши анкету і ставши учасником Венеційської бієнале. 9 травня о 12:30 «Мрія» справді пролетить над Венецією. Політ транслюватимуть онлайн на «Громадському» з 12:00 до 13:00. А опісля павільйон з відеоінсталяціями і перформансами буде розповідати про міф навколо «Мрії» до самого кінця листопада.