На Евересті за місяць загинуло більше людей, ніж за минулий рік: вони юрмляться біля вершини заради селфі та вмирають. Як так вийшло?

Перегляди:
2951
Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:
На Евересті за місяць загинуло більше людей, ніж за минулий рік: вони юрмляться біля вершини заради селфі та вмирають. Як так вийшло?

Maurus Loeffel / Flickr

У травні 2019 року на горі Еверест загинули 11 туристів, 8 з них за останні два тижні. Це більше, ніж за весь минулий рік. У цей час була сприятлива погода і на підході до вершини утворився затор з кількох сотень людей. Деякі вмирали, стоячи в черзі, бо в них закінчувався кисень. За словами досвідчених альпіністів, протягом останніх років уряд Непалу продає все більше ліцензій на підйом абсолютно непідготовленим людям. Вони не вміють поводитися зі спорядженням, але прагнуть піднятися на вершину за будь-яку ціну. Тому часто ставлять під загрозу не тільки своє життя, а й життя своїх провідників. Влада Непалу каже, що причиною смертей була «погана погода», і сподівається побити торішній рекорд відвідуваності вершини. Ще на Евересті почастішали випадки крадіжок і з'явилися тонни сміття. theБабель розповідає, що відбувається на найвищій горі світу, чим небезпечні такі черги та чому Еверест не варто підкорювати без підготовки.

Що сталося на Евересті?

У понеділок, 27 травня, після сходження на Еверест помер 62-річний адвокат зі США Крістофер Куліш. За весняний сезон 2019 року на різних гірських вершинах Гімалаїв загинула або зникла безвісти уже 21 людина. З них одинадцять — на Евересті, і вісім — тільки за останні два тижні. Востаннє 11 людей загинуло на Евересті в 2015 році під час лавини.

Піднятися на Еверест можна з південного, непальського боку, і північного — тибетського. Найсприятливіші погодні умови для сходження припадають на весну та осінь. А найнебезпечніша ділянка для сходження з півдня — останні 300 метрів перед вершиною. Це крутий вузький хребет, який альпіністи називають «зоною смерті».

Краще підкорювати вершину в травні. Але саме в цей час на підступах збирається багато охочих зійти на Еверест, розповідає BBC провідник-шерпа Мінгма. «Якщо хороша погода триває тиждень, то людей не так багато. Але якщо погодне вікно припадає на два-три дні, то доводиться стояти в черзі по кілька годин, щоб потрапити на вершину».

Саме таке «погодне вікно» випало на початок минулого тижня. Але цього року через велику кількості охочих на вузькому хребті біля вершини утворився затор з кількох сотень людей. Альпініст Нірмал Пурджа, який піднімався на Еверест уранці 22 травня, опублікував фото черги та зауважив, що в ній стояли понад 300 людей.

Чим небезпечні такі пробки?

Висота Евересту — 8 848 метрів над рівнем моря. Розрідженість атмосфери тут дуже висока. Тому щоб дістатися до вершини і спуститися вниз, альпіністам потрібно взяти з собою достатню кількість балонів зі стисненим киснем. Але якщо доводиться по кілька годин стояти в черзі, то його може просто не вистачити. Альпініст Чатур Таманг, який потрапив у пробку минулого тижня, згадує, як «багато з тих, хто спускався з вершини, відчайдушно благали дати їм пройти, оскільки в них скінчився кисень».

Інша проблема в тому, що в Непалі немає суворих обмежень як для тих, хто може піднятися на Еверест, так і для турфірм, що можуть організовувати такі експедиції. Уряд видає ліцензії без розбору, бо «зацікавлений у кожному доларі від альпіністів», пише NYT. З одного боку, з'явилося багато дешевих туроператорів, які нехтують правилами безпеки для туристів. З іншого — в гори все частіше вирушають люди не тільки не підготовлені фізично, а й навіть такі, що не вміють користуватися альпіністським спорядженням.

В останні роки зросла популярність експедицій на Еверест. І за словами досвідчених альпіністів, затори на підході до вершини нерідко виникають через таких непідготовлених любителів гострих вражень.

Такі туристи одержимі азартом піднятися на вершину за будь-яку ціну, абсолютно не думаючи про те, що ще доведеться спускатися назад. Вони ставлять під загрозу не тільки своє життя та здоров'я, а й життя їхніх провідників і носіїв. Один із провідників-шерпів згадує, як насилу умовив альпініста повернутися назад за кілька сот метрів від вершини. «Він був виснажений, але наполягав, щоб ми продовжували сходження. Він навіть не міг нормально ходити, довелося спускати його на мотузках».

На Евересті почастішали випадки крадіжок, особливо кисневих балонів, які залишають для альпіністів, що спускаються. А ще з'явилися гори сміття. Тільки за останній місяць на підходах до вершини його зібрали понад 10 тонн.

Американець Ед Дорінг, який зійшов на Еверест минулого тижня, згадує, як стоячи в черзі на підйомі йому довелося обійти тіло щойно померлої жінки. Дорогою назад він натрапив ще на два трупи в наметах. А в цей час на вершині люди розштовхували одне одного, щоб зробити селфі. «Те, що відбувалося, було схоже на зоопарк. І це було страшно». «Смерть. Бійня. Хаос. Черги. Трупи на маршруті і в наметах. Люди, яких я намагався повернути, зрештою померли», — так описує своє третє сходження на Еверест уранці 23 травня альпініст Елія Сайкалі.

Що говорить влада Непалу?

Непальське управління туризму тільки за весняний сезон 2019 року видало рекордний 381 дозвіл на підйом на вершину Евересту. Кожен коштує близько 11 тисяч доларів. Реальна кількість тих, хто піднявся на вершину, у кілька разів більша, з урахуванням носіїв і провідників. Тому влада сподівається побити минулорічний рекорд, коли на Евересті побували 807 осіб.

Глава управління Данду Радж Гімір визнає, що «людей на маршрутах було більше, ніж очікувалося», але кількість загиблих списує на «несприятливі погодні умови». «Сходження в Гімалаях само собою є авантюрним, складним і делікатним питанням, яке вимагає повного усвідомлення, але трагічні події неминучі», — сказав він.

З ним згодні й представники туристичного бізнесу. «Підготовка до експедиції на Еверест — це все одно, що підготовка до відправки на війну. А затримки на підйомі до вершини — це наче черга прочан до храму», — сказала представниця компанії Seven Summit Treks.

В уряді обіцяють «проаналізувати ситуацію» після закінчення туристичного сезону в цьому році. «Ми не можемо просто сказати «ні» всім туристам. Йдеться не стільки про кількість дозволів, скільки про те, яким альпіністам ми видаємо дозволи», — говорить директорка департаменту альпінізму Міра Ачарья.


Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl + Enter — ми виправимо

Куди боялися їздити таксисти та де був перший маршрут трамвая. Історії Києва від архітектора та слідчого в особливо важливих справах

Автори:
Тома Балаєва, Дмитро Фіонік, Юліана Скібіцька
Дата: