Найбільша у світі компанія з вирощування марихуани коштує 15 мільярдів доларів і торгується на Нью-Йоркській біржі. Ось людина, яка її створила — переказуємо матеріал Bloomberg

Перегляди:
4091
Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:
Найбільша у світі компанія з вирощування марихуани коштує 15 мільярдів доларів і торгується на Нью-Йоркській біржі. Ось людина, яка її створила — переказуємо матеріал Bloomberg

Chris Roussakis / Bloomberg via Getty Images

Канадець Брюс Лінтон заснував компанію з вирощування та продажу медичного канабісу в містечку Смітс-Фолз у 2013 році. Восени 2018-го продаж марихуани для особистого споживання в Канаді легалізували. На сьогодні Canopy Growth Corp стала найбільшою компанією у своїй галузі: десять філій в усьому світі, 18 гектарів площ під рослини (25 футбольних полів), 3,5 тисячі працівників, оцінка вартості — 15 мільярдів доларів. Отримати марихуану за рецептом можна у понад трьох десятках країн і 33 штатах США (у десяти штатах можна купити нарівні з алкоголем або сигаретами). Саме американський ринок Лінтон вважає найперспективнішим. Тим не менше, федеральні закони досі відносять канабіс до важких наркотиків і створюють труднощі для іноземних та американських виробників. Тому Canopy налагоджує звʼязки та укладає договори з компаніями в США в очікуванні, коли зникнуть законодавчі барʼєри. У 2018 році вона першою у своїй галузі розмістила акції на Нью-Йоркській фондовій біржі. Оглядач theБабеля Сергій Пивоваров коротко переказує велику статтю Bloomberg про Брюса Лінтона та його компанію, яка готується підкорювати світовий та американський ринок із вирощування та продажу марихуани.

Майже тридцять років Брюс Лінтон працював у компаніях, які займалися всім — від програмного забезпечення для телекомунікацій до управління стічними водами. Згодом він вирішив збудувати власний бізнес. У нього були дві ідеї: зайнятися марихуаною, оскільки медичний канабіс у Канаді узаконили ще в 2001 році, або розробляти додатки для лічильників паркування.

У червні 2013 року канадський уряд вирішив ліцензувати компанії і регулювати конкурентний ринок медичної марихуани. Лінтон побачив у цьому можливість заробити і став шукати партнерів та інвесторів. Разом зі своїм колишнім колегою з маркетингової фірми Чаком Ріфікі він заснував компанію з виробництва канабісу Tweed Marijuana Inc. Вони відкрили головний офіс у невеликому містечку Смітс-Фолз за годину їзди від Оттави — тут було багато покинутих будівель, цехів і складів, які можна було купити за безцінь.

У 2014 році компанія отримала державну ліцензію для продажу медичної марихуани. У 2015-му її перейменували на Canopy Growth Corp. Перші роки роботи в суворо регульованій галузі виявилися не надто прибутковими. Компанія розширювала виробництво і скуповувала конкурентів. Восени 2018-го Канада дозволила ліцензованим компаніям продавати марихуану не тільки для медичного, а й для власного користування. Canopy практично одразу зайняла близько третини ринку, залишивши конкурентів далеко позаду.

Сьогодні в Canopy працюють близько 3,5 тисяч людей. Компанія вирощує марихуану на десяти підприємствах в усьому світі, а площі її полів перевищують 18 гектарів. Лінтон пояснює, що вирощувати коноплі в промислових масштабах складно. Цвіль, грибок, шкідливі комахи: будь-який із цих факторів може знищити посіви. Проте в Canopy жодного разу не було неврожаю. У 2018 році компанія продала близько 17,5 тонн медичної марихуани (один із найближчих канадських конкурентів, Tilray, реалізував усього близько 6,5 тонн).

Лінтон дотримується досить демократичних принципів, коли наймає нових працівників. «Нам усе одно, чи був у вас кримінальний досвід, повʼязаний із марихуаною. Якщо ви не хочете афішувати це, то ми поважаємо ваше бажання».

Сам засновник і виконавчий директор найбільшої в світі компанії з вирощування медичного канабісу часто страждає від безсоння. Але він не вживає марихуану в жодному вигляді, щоб розслабитися. «Я намагаюся схуднути, щоб у мене знову виділялися вилиці, адже я до біса гладшаю», — говорить він.

У свої 52 роки Лінтон носить потерті джинси, чорну футболку Canopy Growth і куртку зі значком «Hi» (англ. привіт) на лацкані. На вечірки він іноді надягає рожеві оксамитові капці з вишитим листом марихуани. Лінтон волів би, щоб усі використовували наукову назву «канабіс». А в контексті його легалізації щоб вживали такі слова як «регулювання» і «монетизація». Світовий ринок канабісу може «монетизуватися» до 32 мільярдів доларів на рік.

Медична марихуана узаконена у понад тридцяти країнах і 33 штатах США. Саме американський ринок потенційно найбільший, але Лінтон скаржиться, що законодавство щодо марихуани в США «збиває з пантелику». Федеральний уряд досі класифікує канабіс як один із найшкідливіших наркотиків, поруч із героїном. Дослідження дозування, потенціалу, ефективності та побічних ефектів марихуани у Північній Америці тільки-но розпочинаються. Лікарі в США не можуть проводити клінічні випробування без дозволу Управління з боротьби з наркотиками. А американським банкам і фондовим біржам заборонено працювати з компаніями, які продають марихуану, — навіть у тих штатах, де це дозволено.

Canopy не працює на ринку марихуани в США, тому в 2018 році вона стала першою компанією з вирощування медичної марихуани, яка розмістила акції на Нью-Йоркській фондовій біржі. Ще на початку року Canopy виграла ліцензію штату Нью-Йорк на переробку і виробництво сорту конопель з низькою концентрацією тетрагідроканнабінолу — основної психоактивної речовини в марихуані. Цей сорт вирощують для виробництва волокна і насіння. Влітку 2018-го компанія Лінтона уклала партнерську угоду з корпорацією споживчих товарів Constellation Brands Inc, яка заплатила чотири мільярди доларів за 38-відсоткову частку в Canopy.

У тому ж 2018 році Лінтон уперше виступив на Всесвітньому економічному форумі в Давосі. Через місяць його вперше запросили з промовою на конференцію харчової промисловості у Флориді. Після цього Canopy оголосила, що працює разом з популярною американською телеведучою Мартою Стюарт над створенням продуктів із канабісу для домашніх тварин. Американський репер Снуп Дог ліцензував для Canopy свій бренд із продажу медичної марихуани Leafs by Snoop. Крім цього, Canopy спільно з виноробною компанією Constellation будує завод із виробництва напоїв з канабісу — для спортсменів (без психоактивної речовини) і напоїв для дорослих (із тетрагідроканнабінолом).

У квітні 2018-го Лінтон заявив, що коли марихуана стане федерально допустимою в США, він готовий заплатити близько 3 мільярдів доларів за американську компанію Acreage Holdings. У неї є ліцензії на вирощування та обробку марихуани в 20 штатах, а також мережа магазинів Botanist із продажу канабісу.

Лінтон нерідко використовує стратегію компаній Кремнієвої долини. Наприклад, так звану «стратегію руйнування» (disruption), коли компанії агресивно просувають свої продукти на вже усталені ринки. «Ми руйнуємо все: ветеринарну допомогу і ліки, веганські білки, оксиконтін, опіоїди, засоби для сну, геріатричну допомогу, алкоголь, спортивні напої», — говорить Лінтон. Саме цим пояснюється вартість компанії у 15 мільярдів доларів на фондовому ринку, де враховуються потенційні можливості. Фактичний дохід Canopy в 2018 році склав 120 мільйонів доларів. Цього року він може скласти близько 170 мільйонів.

Голова виборчого штабу «Слуги народу» Олександр Корнієнко — про передвиборний тур, реформу парламенту та коаліцію з «Голосом»

Перегляди:
7977
Автор:
Марія Жартовська
Дата: