Бізнес-імперія Джеффа Безоса вже захопила світ, тепер його амбіції простягаються за межі Землі — переказуємо великий профайл The Atlantic

Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:
Бізнес-імперія Джеффа Безоса вже захопила світ, тепер його амбіції простягаються за межі Землі — переказуємо великий профайл The Atlantic

Джефф Безос

Артем Марков / Дар'я Светлова / «Бабель»

Джефф Безос — найбагатший та один із найвпливовіших людей у світі. Він перетворив сайт із продажу книг Amazon на величезну корпорацію, на яку припадає 40 відсотків електронної торгівлі Америки, третина відеостримінгу, майже половина всього «хмарного» бізнесу країни та величезний рекламний бізнес. Безос володіє й однією з головних газет Америки — The Washington Post. Тепер разом зі своєю компанією Blue Origin він збирається підкорювати космос. Проте зʼясувати його цілі, наміри та амбіції важко, оскільки сам Безос відмовляється говорити на ці теми — навіть з найближчим колом, яке складається з 17 топменеджерів. Щоб зрозуміти Безоса-людину, журналіст The Atlantic пʼять місяців спілкувався з його оточенням, колишніми та нинішніми працівниками Amazon, конкурентами та держпосадовцями. theБабель коротко переказує великий профайл Джеффа Безоса.

У свої 55 років Джефф Безос — найбагатша людина планети, його статок на осінь 2019 року становить 114 мільярдів доларів. Однак на відміну від інших мільярдерів свою бізнес-імперію він побудував таким чином, щоб діяти набагато ширше, ніж домінувати в певній сфері. Під контролем компанії Безоса Amazon майже 40 відсотків усієї електронної комерції та продажів паперових книг у США, а також близько третини ринку відеостримінгу. Amazon Web Services контролює майже половину галузі «хмарних» обчислень. За зберігання даних на її серверах платять корпорації і державні структури, як-от General Electric, Unilever, Netflix, ЦРУ. У пошуковику Amazon товари шукають частіше, ніж у Google. Це дозволяє Безосу заробляти на рекламі стільки ж, скільки коштує сьогодні весь бізнес IBM. Його космічна компанія Blue Origin бореться за урядові контракти з відправки людей на Місяць. І, зрештою, Безос — другий після Walmart роботодавець США.

Усе це робить Джеффа Безоса одним з найвпливовіших людей у світі. Але його цілі та амбіції зрозуміти важко. Безос нечасто розповідає щось конкретне про власні плани, багато давніх колег не можуть пригадати, щоб він коли-небудь висловлював свою політичну позицію. А його інтервʼю за останні чверть століття — це «переповідання одних і тих самих пустопорожніх анекдотів знову й знову». Щоб спробувати зрозуміти, ким є Джефф Безос, кореспондент The Atlantic Франклін Фоер пʼять місяців спілкувався з нинішніми та колишніми керівниками та працівниками Amazon, а також із конкурентами компанії, аналітиками й держпосадовцями. Сам Безос від коментарів відмовився.

Безос і Amazon

Засновник і президент Amazon Джефф Безос, 28 серпня 2000 року.

Yves Forestier / Sygma via Getty Images

Джефф Безос із дитинства відзначався прагненням до нових знань і працьовитістю, а від матері він успадкував рішучість і впертість. Усе це він переніс і в бізнес. Його компанія Amazon виросла з онлайн-сервісу з продажу книг у гігантську корпорацію зі штатом 600 тисяч працівників. На початковому етапі він був далеко не мʼяким керівником. Один з перших працівників компанії Ніколас Лавджой згадує, що «одним із принципів Безоса було те, що кожен новий член колективу мав піднімати планку для наступного, щоб загальний рівень талантів постійно зростав». Один із колишніх керівників Amazon розповідає, що він готувався до зустрічі з Безосом «так, ніби завтра настане кінець світу. Ти кажеш собі: “Отже, я готувався три тижні, поговорив з кожним, хто хоч щось знає, про що може запитати Джефф”. Але Безос все одно ставить саме те єдине питання, яке ти не передбачив».

В останні роки Безос послабив такий авторитарний підхід і намагається реагувати на невдоволення своїх співробітників. Функції контролю він переклав на спеціальну ланку менеджерів — технічних консультантів, яким прищепив свої управлінські погляди. У компанії їх жартома називають «Джефф-ботами». Для своїх працівників Безос розробив 14 принципів лідерства. У цих «заповідях» зустрічається одне з улюблених слів Безоса — «нещадний», яке він часто використовує, наприклад, у листах до акціонерів.

В управлінні Amazon Безос поєднує принципи консерватизму та новаторства. Вища ланка управлінців — це S-Team (від senior team) із 17 людей. Серед них лише одна жінка та жодного афроамериканця. Проте на відміну від більшості компаній, де керівники люблять показувати, як багато вони знають, в Amazon акцент робиться на тому, щоб поставити правильне питання. Для боротьби з бюрократією Безос придумав принцип «команд на дві піци». Тобто кількість учасників команди для вирішення конкретного завдання має бути настільки невеликою, щоб їм вистачало дві піци на всіх. Для просування ідей та інновацій існує «правило шести сторінок». Свої пропозиції та аргументи треба описувати словами, без графічних слайдів і презентацій, в есе з шести сторінок. Для своїх працівників Amazon розробляє мотиваційні відеоігри. Наприклад, робітники на складах грають у MissionRacer, яка відстежує пересування. Чим більше та швидше ти рухаєшся, виконуючи завдання, тим вищі твої результати у змагальній таблиці.

Безос і Білий дім

Зліва направо: президент США Дональд Трамп, гендиректор Microsoft Сатья Наделла і глава Amazon Джефф Безос на засіданні Американської технологічної ради, 19 червня 2017 року.

Chip Somodevilla / Getty Images

Джефф Безос мав репутацію прихильника попереднього президента США Барака Обами. А ось Дональд Трамп його явно недолюблює, вважаючи ворогом конкурентної економіки, і дражнить «Джеффом Бозо» (bozo — «бовдур», «клоун»). Безос не став вступати в суперечки в Twitter. Він найняв лобіста, який звів його безпосередньо з президентським зятем Джаредом Кушнером — радником Білого дому. Amazon наймає колишніх працівників Адміністрації президента і «вводить» туди своїх ексменеджерів, які самі про себе говорять: «Якщо ти одного разу став «амазонцем», ти назавжди залишишся «амазонцем». За словами колишнього чиновника, «якби Трамп знав, як багато спілкується Безос із людьми з його Адміністрації, він би збожеволів від люті».

На відміну від багатьох керівників технологічних корпорацій, Безос більше піклується про вигідні контракти, ніж про політику. Державу він сприймає як чергового великого замовника. У 2016 році ЦРУ заплатила 600 мільйонів доларів, щоб розмістити свої дані у «хмарі» Amazon Web Services. Серверами Безоса користуються навіть його конкуренти Apple і Netflix. Крім цього, Amazon продає правоохоронцям програми для розпізнавання осіб. Він спробував непомітно проштовхнути в парламенті «поправку Amazon», щоб його компанія стала платформою-монополістом для урядових закупівель: від скріпок до електронних гаджетів. На це влада витрачає 50 мільярдів доларів на рік.

За такої тісної співпраці з державою Amazon минулоріч не заплатила жодного цента федерального податку, використовуючи лазівки в законодавстві. При цьому компанія залишається під менш пильною увагою конгресменів, ніж, наприклад, Facebook.

Безос і космос

Джефф Безос презентує безпілотний апарат для польотів на Місяць Blue Moon, розроблений його компанією Blue Origin, 9 травня 2019 року.

Blue Origin

Своєю «найважливішою роботою» Безос називає не керівництво Amazon, а розвиток аерокосмічної компанії Blue Origin. Ще в 1982 році у шкільній випускній промові він заявив про цілі на майбутнє — створити колонії на орбітальних космічних станціях, щоб урятувати людство, а Землю перетворити на гігантський природний заповідник.

Безос щорічно продає акції Amazon на мільярди доларів, щоб фінансувати двигуни, ракети-носії та космічні кораблі Blue Origin. Керуючись своїм прагматичним підходом, він витратив роки на розробки та випробування. Тепер Безос готовий конкурувати з гігантами приватної космічної індустрії, як-от SpaceX Ілона Маска.

Безос — послідовник ідей фізика Джерарда О’Ніла, який у 1976 році в книзі «Високий рубіж» сформулював концепцію «переїзду» людей у космос. А ще він фанат науково-фантастичних книг і фільмів. Його улюблений герой — капітан Жан-Люк Пікар із серіалу Star Trek. Зараз Безос навіть зовні схожий на виконавця головної ролі Патріка Стюарта. Amazon він спочатку хотів назвати MakeItSo (Make it so, тобто «Виконуйте!» — одна з фірмових фраз Пікара). Одна з його холдингових компаній називається Zefram на честь Зефрама Кохрейна — науковця зі всесвіту Star Trek, який створив варп-двигун. Безос навіть зіграв епізодичну роль у фільмі «Стартрек: За межами Всесвіту».

Безос і медіа

Джефф Безос дає інтерв'ю газеті The Washington Post, якою сам же і володіє, 18 травня 2016 року.

Linda Davidson / The Washington Post via Getty Images

The Washington Post — одна з найстаріших та найвпливовіших газет США, заснована в 1877 році. За свою історію видання прославилось публікацією секретних матеріалів Пентагону та ключовою роллю у Вотергейтському скандалі, який закінчився відставкою президента Річарда Ніксона.

Дональд Грем, власник газети з 1979 року, у 2012-му хотів продати її тому, хто завершить перехід видання в цифровий формат. Він дуже здивувався, коли побачив у списку потенційних покупців імʼя Джеффа Безоса. Про його політичну позицію Грем не знав нічого, а коли став розпитувати, то йому порекомендували Безоса як «найкращого CEO в США». Безос не відповідав на листи Грема кілька місяців. Потім несподівано написав три речення й після двох коротких зустрічей погодився заплатити максимальну ціну — 100 мільйонів доларів.

Найімовірніше, спочатку для Безоса це був запасний варіант для відбілювання репутації Amazon. Після купівлі він кілька років не цікавився виданням. Витрачені гроші Безос повернув багаторазово — тільки на акціях Uber він заробив близько 400 мільйонів доларів. Проте через кілька років Безос змінив своє ставлення до ролі медіа. На початку 2017-го в The Washington Post зʼявився новий «безосівський» слоган — «Демократія помирає в темряві». Остаточно Безос визнав силу медіа на початку цього року на тлі скандалу щодо його роману з Лорен Санчес. Американський таблоїд National Enquirer шантажував його публікацією особистих повідомлень і знімків. У відповідь Безос опублікував листування з шантажистами.

Безос і кіноіндустрія

Зліва направо: Метт Деймон, Тайка Вайтіті, Джефф Безос і Кріс Гемсворт на святкуванні чергового «Золотого глобуса» для Amazon Studios, 7 січня 2018 року.

Alberto E. Rodriguez / Getty Images

Коли Безос у 2010 році запускав відеостримінговий сервіс Amazon Studios, він обіцяв здивувати Голлівуд «абсолютно новим способом створення фільмів». На сайт можна було надсилати сценарії й заробляти від 10 до 200 тисяч доларів. Але на початковому етапі Безос дотримувався одного з принципів лідерства Amazon — ощадливості. Студія розглядала безліч проєктів, від яких відмовилися інші компанії.

У 2015 році один із ризикованих проєктів Amazon Studios — серіал «Очевидне» (Transparent) про єврейську сімʼю, у якій батько здійснює камінг-аут як трансґендерна жінка, — отримав «Золотий глобус». Тепер Безос із великим зацікавленням бере участь у роботі студії. Він особисто займався придбанням прав на виробництво серіалу «Володар перснів», витративши на це 250 мільйонів доларів.

Безос став частим гостем голлівудських тусовок з акторами та кінопродюсерами. На одній із таких вечірок він познайомився з Лорен Санчес, яка стала його коханкою. Інвестиції Amazon у Голлівуд Безос виправдовує фразою: «Коли ми виграємо «Золотий глобус», це допомагає нам продавати більше взуття».