У деяких українських школах почали викладати «Основи сім’ї». Ми вивчили підручник — у ньому написано про християнство, небезпеку контрацепції та дошлюбного сексу

Автор:
Катерина Коваленко
Дата:
У деяких українських школах почали викладати «Основи сім’ї». Ми вивчили підручник — у ньому написано про християнство, небезпеку контрацепції та дошлюбного сексу

Курс «Основи сім’ї»

Артем Марков / Дар'я Светлова / «Бабель»

Із вересня цього року деякі українські школи ввели в освітню програму курс «Основи сім’ї». Це факультативний урок, на якому старшокласників навчають, як обрати майбутніх чоловіків чи дружин, влаштувати щасливе подружнє життя, планувати й виховувати дітей. Наприкінці 2018 року Міністерство освіти вирішило, що такий курс «не зашкодить освітньому процесу», але деякі батьки побачили в підручнику надмірну релігійність і дискримінацію й попросили міністра освіти та науки Ганну Новосад перевірити його ще раз. Спеціальна антидискрімінаційна експертиза виявила в підручнику низку тез, які порушують законодавство. Кореспондентка theБабеля Катерина Коваленко побувала на уроці з «Основ сім’ї» в Черкасах, прочитала підручники та розповідає, що пропонують вивчати старшокласникам.

У черкаській школі № 21 останній урок розпочинається о 14:20. Шістнадцять десятикласників без поспіху заходять до класу та сперечаються, як розсістися. Сміх стихає, коли до класу заходить учителька. Марія Коляденко оголошує, що сьогодні йтиметься про любов, і починає урок. Ці учні одні з перших в Україні, хто почав вивчати предмет «Основи сім’ї». На попередніх заняттях вони вже обговорили вибір гідного партнера, шлюб та ролі чоловіка й жінки в подружньому житті.

Програма «Основ сім’ї» розрахована на два роки — для 10 і 11-х класів загальноосвітніх шкіл. Курс факультативний, отже школи самі вирішують, чи хочуть його викладати. В теорії діти можуть обрати інший факультатив, але на практиці таке буває рідко. Оцінок за нього не ставлять, але відвідування важливе. «Сказали ходити обов’язково», — жартують три учениці. За підрахунками автора курсу Адріана Буковинського, предмет читають у понад 120 українських школах. Це менш ніж один відсоток від загальної кількості середніх шкіл, яких в Україні понад 16 тисяч.

Марія Коляденко роздає дітям листочки і просить продовжити два речення: «Любов — це...» і «Любити іншу людину означає...». Десятикласники щось пишуть, сміються і радяться між собою. Через кілька хвилин зачитують свої варіанти: піклуватися, приймати, підтримувати, разом мріяти та довіряти. Один із хлопців відповідає, що любові не існує, ще одна дівчина вважає, що це «невизначене поняття».

Оскільки це лише початок курсу, теми поки що загальні, розповідає вчителька. Далі за програмою будуть уроки про статеве життя, контрацепцію, шлюб, планування й виховання дітей. Автор курсу Адріан Буковинський описує в книжках єдину модель щасливої родини: молоді чоловік і жінка одружуються, вінчаються, у найближчі кілька років стають батьками, мати здебільшого займається хатніми справами і «стимулює виховний потенціал чоловіка». Діти ростуть у релігійній християнській родині, де їм прививають мораль і любов до Бога.

«[У підручнику] дуже багато такого, що треба дітям. От, наприклад, плідність подружньої пари. Методи розпізнавання плідності. Багато прекрасних тем», — розповідає theБабелю директорка черкаської школи Світлана Осадча. Саме вона вирішила запровадити в закладі «Основи сім’ї». Із батьками старшокласників вона не радилася, бо про курс дізналася влітку — під час канікул. «Наш інспектор у Департаменті освіти запропонувала такий курс, сказала ознайомитися з темами. І хто хоче — вибрати для своєї школи. Я почитала, подивилася й вибрала такий курс», — говорить Осадча. Порадившись із учителями, директорка доручила викладати предмет Марії Коляденко, яка працює в школі соціальним педагогом: «Вона в нас така приємна в спілкуванні, сама сімейна, має свої сімейні цінності. Нав’язувати ми не можемо, але ж у спілкуванні вони знаходять істину». За її словами, усі діти із задоволенням ходять на цей урок, батьки теж не проти. Самі десятикласники теж кажуть, що «урок корисний і знадобиться в дорослому житті».

Директорка школи № 21 у Черкасах Світлана Осадча.

Богдан Лесів / «Бабель»

У деяких школах «Основи сім’ї» запровадили в обов’язковому порядку. Наприклад, Тернопільська міська рада розпорядилася поетапно впровадити предмет у всіх державних школах міста. Рішення ухвалили після того, як електронна петиція з проханням ввести такий курс зібрала 314 підписів із 300 необхідних.

«Контрацепція суперечить природі сімʼї, а призначення жінки — давати життя»

Автор курсу Адріан Буковинський називає себе «експертом із подолання сімейних проблем», проводить тренінги та семінари з подружнього життя. Він написав низку книжок про сімейні та християнські цінності. Буковинський очолює Всеукраїнський благодійний фонд «Сім’я», а з 2006 року також був керівником програми «Щаслива сім’я» Головного управління у справах сім’ї, молоді та спорту Київської міської держадміністрації. У 2016 році він майже став уповноваженим Кабінету міністрів Арсенія Яценюка з питань сім’ї. Уряд спочатку призначив Буковинського на цю посаду, але невдовзі відкликав через скандал з його висловами. Чоловіка звинуватили в гомофобних поглядах через те, що раніше він порівняв геїв та лесбійок із педофілами, некрофілами та зоофілами, назвавши їх «ланками одного ланцюга». Згодом Буковинський сказав, що проти нього організували інформаційну кампанію.

Буковинський сам розробив курс «Основи сім’ї» та запропонував його Міністерству освіти та науки. Наприкінці 2018 року МОН рекомендувало викладати курс у старших класах. За процедурою, експертизу проводила спеціальна комісія при Інституті модернізації змісту освіти. Як розповіла theБабелю її секретарка Леся Корецька, члени комісії вирішили, що курс «не зашкодить освітньому процесу» та дали йому позитивну оцінку. Класи, в яких з’явилися уроки з «Основ сім’ї», мають самі замовити підручники на сайті Буковинського. Комплект із двох книжок коштує 250 грн.

Вчителька черкаської школи Марія Коляденко вирішила викладати предмет без підручника. За її словами, у книжках є «суперечливі моменти», тому деякі теми вона розглядатиме поверхово. «Є деякі завдання релігійного напрямку. Інколи щось варто пропустити, бо діти в одному класі можуть притримуватися різних релігій. Якщо я знаю, що може бути конфлікт, то тему підніматиму м’якше», — пояснює вона theБабелю. Іншою важкою темою вчителька вважає розділ про контрацепцію та аборти. Урок запланований на другий семестр, але вона ще не впевнена, чи буде його проводити.

Підручник із «Основ сім’ї» доволі побіжно розповідає про види контрацепції, не описуючи жоден із них. Згідно з підручником, контрацепція є неетичною та суперечить природі сім’ї. Автор зупиняється лише на плідності жінки, стверджуючи, що вона може завагітніти тільки в певні дні — розраховуючи їх, подружжя може планувати вагітність. Натомість абортам приділено кілька сторінок: автор перераховує безліч негативних наслідків, які чекають на жінку, якщо вона перерве вагітність, та дає моральну оцінку. «Призначення жінки — давати й оберігати життя. Вбивство дитини суперечить природі жінки», — йдеться в розділі. «Я не готова сказати, як діти сприймуть ці теми. Вони вже дорослі, майже повнолітні. І багато хто з них уже веде статеве життя. А раптом такі ситуації [аборти] вже в когось були, або в мами, або в подруги… Раптом когось ця тема зачепить», — говорить вчителька.

Незадоволені батьки звернулися до МОН, там перевіряють підручники повторно

Це вже не перша спроба запровадити в школах схожий курс. У 2016 році МОН рекомендувало і майже одразу заборонило для факультативів підручник «Сімейні цінності» для 8—9 класів. До курсу виникло чимало питань, зокрема через гендерні стереотипи. Автори, наприклад, писали, що «справжня жінка ніколи не сперечається», а «чоловік — творець, який завжди прагне до новизни». Після скандалу міністр освіти та науки Лілія Гриневич визнала, що курс «Сімейні цінності» «не відповідає гендерній чутливості», з нього зняли гриф про рекомендацію до викладання та не ввели в шкільну програму. Співавторкою того курсу була Леся Корецька — та сама голова комісії Інституту модернізації змісту освіти, яка дала позитивну оцінку «Основам сімʼї» Буковинського. Він, у свою чергу, використав її підручник «Сімейні цінності», коли писав свої книжки.

Коли предмет Буковинського з’явився в українських школах, його почали активно обговорювати в Facebook-спільноті «Батьки SOS». Деяким батькам не сподобався курс, через що вони звернулися до міністра освіти Ганни Новосад. «У книжці є серйозний християнський православний складник, і батьки занепокоєні через це, особливо ті, які сповідують якусь іншу релігію. У нас начебто світська держава, а дітям у начебто нерелігійному курсі безальтернативно пропонується православний християнський підхід до світогляду», — пояснює theБабелю позаштатна радниця міністра освіти Ганни Новосад Олена Масалітіна, яка спілкувалася з незадоволеними батьками. У листі батьки просили провести антидискримінаційну перевірку курсу «Основи сім’ї».

Автор «Основ сім’ї» Адріан Буковинський у коментарі theБабелю називає батьківське звернення «емоційним». Він упевнений, що його курс відповідає всім вимогам і не бачить у ньому нічого дискримінаційного: «Програма була схвалена як варіативна частина освітнього процесу. Якщо школа вважає за потрібне вибрати курс «Основи сім’ї», вона це робить. Підручники, які не друкуються за державний кошт, не зобов’язані проходити антидискримінаційну експертизу. Усе було проведено згідно з процедурою, якої вимагає законодавство України, абсолютно».

Антидискримінаційну експертизу справді зобов’язані пройти тільки курси з обов’язкової навчальної програми, підтвердили theБабелю в Інституті модернізації змісту освіти. Але, за словами радниці міністра Олени Масалітіної, її все-таки провели після звернення незадоволених батьків. «Там є позитивні речі, варті запровадження в школі, але є і речі, що суперечать чинному законодавству», — озвучила вона попередні результати перевірки. Зараз висновок експертів вивчають юристи Міністерства освіти та науки, далі його мають передати міністру Ганні Новосад.