Штучний інтелект рекламують як вирішення усіх проблем, насправді ж він часто помиляється й не може замінити людину — інженер з Прінстона пояснює чому

Перегляди:
2964
Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:

Артем Марков / Дар'я Светлова / theБабель

Можливості та перспективи штучного інтелекту (англ. Artificial intelligence, AI) вже обговорюють не лише вчені, а й бізнесмени, політики, журналісти та просто користувачі технологій. При цьому більшість споживачів не до кінця розуміють, що таке AI. Цим стали користуватися різні компанії, наклеюючи на свої продукти ярлик «штучного інтелекту» і рекламуючи його як засіб для вирішення будь-яких завдань. AI справді ефективний у деяких сферах: може розпізнавати обличчя та мову, блокувати спам, добирати контент за рекомендаціями. Однак він не підходить для прогнозування нещасних випадків чи ефективності працівників. Про це розповів у своїй лекції спеціаліст із компʼютерних технологій з Прінстонського університету Арвінд Нараянан. theБабель вибрав ключові моменти з його виступу.

Арвінд Нараянан — доцент кафедри компʼютерних наук у Прінстонському університеті, фахівець з безпеки та конфіденційності інформації в інтернеті. Цього тижня він виступив з лекцією у Массачусетському технологічному інституті і спробував розвінчати міфи, повʼязані з технологіями штучного інтелекту. За його словами, через оманливу маркетингову тактику AI перетворився в «зміїну олію» (сталий вислів, що походить від назви підробленого зілля, яке продавали у ХVIII—XIX столітті як «ліки від усіх хвороб»).

Багато компаній просто використовують ярлик AI. Штучний інтелект — це загальний термін для цілого сімейства технологій. Деякі з них справді успішні, і цим підігрівається інтерес широкої громадськості. Проте більшість людей не до кінця розуміють, що таке AІ й помилково зараховують до нього чат-боти чи системи автоматизації банкінгу. Багато компаній користуються цим, наклеюючи ярлик «штучного інтелекту» на будь-який свій продукт і заробляючи на цьому мільйони доларів. Сьогодні велика кількість стартапів, які рекламують себе як «компанії AI», насправді взагалі не використовують цю технологію у своїх додатках.

Реклама AI як засобу для вирішення всіх проблем дуже впливає на громадську думку. Зрештою, згідно з останніми соцопитуваннями, американці вважають, що до автоматизації більшості робочих місць залишилося всього десять років. При тому, що навіть за найоптимістичнішими прогнозами фахівців ефективна технологія AI зʼявиться приблизно через 50 років.

Сфери застосування AI можна умовно розділити на три групи:

  • сприйняття даних: розпізнавання треків, облич, мови; медична діагностика за рентгенівськими знімками; визначення фейків. У цій галузі AI досяг успіху і продовжує прогресувати.
  • Автоматичне оцінювання: блокування спаму, мови ворожнечі; перевірка текстів на плагіат; рекомендація контенту. З цим AI може впоратися, але не ідеально. Усе через те, що такі завдання передбачають оціночні судження. А в цьому навіть люди не завжди приходять до спільної думки.
  • Прогнозування поведінки: рецидив у злочинців; ефективність працівників; терористичні ризики, імовірність нещасних випадків. Тут AI ніколи не дасть стовідсотковий результат. Проте саме в цій сфері його найчастіше використовують як «зміїну олію».

AI не може ефективно передбачати майбутнє, скільки б даних йому не згодували. Складні алгоритми з великою кількістю параметрів і змінних дають приблизно такі самі результати, що й прості лінійні формули. Нараянан наводить приклад дослідження, коли вчені спробували вивести формулу виховання успішних дітей. У ньому взяли участь 4 242 сімʼї. Науковці кілька років спостерігали за кожною дитиною і зібрали близько 13 тисяч різних параметрів. Зрештою ця формула виявилася настільки ж точною в прогнозах, як і лінійна регресія, що враховує всього чотири параметри.