770 мільйонів переглядів. Normani та Біллі Айліш — головні співачки минулого року. Підсумки-2019

Перегляди:
2730
Автор:
Саша Варениця
Дата:

theБабель

Минулий рік був роком тотальної «айлішманії». За неповних девʼять місяців з моменту релізу першого альбому сімнадцятирічна Біллі Айліш підкорила всі можливі чарти, встановила кілька рекордів і зібрала низку нагород. Але не тільки вона змогла голосно вистрілити. Двадцятитрирічна співачка Normani записала хіт “Motivation”, який зібрав на YouTube майже 75 мільйонів переглядів, перестала сприйматися як одна з учасниць жіночого гурту Fifth Harmony і вийшла з тіні іншої зірки групи — Каміли Кабельйо. Їй пророкують майбутнє Бейонсе та Ріанни, хоча сама вона не без іронії зазначає, що їй ближче доля Келлі Роуланд — ще однієї учасниці Destinyʼs Child, яка завжди була другою після Бейонсе. На прохання theБабеля музичний журналіст Саша Варениця розповідає, у чому схожість і принципова відмінність цих двох молодих попзірок, які мають велике майбутнє.

1

Обидві співачки захопилися творчістю ще в дитинстві. Маленька Нормані захотіла стати зіркою в три роки, коли подивилася популярний в Америці мюзикл «Енні». У чотири вона вже співала й танцювала, через кілька років зайнялася гімнастикою. У 2009 році ураган «Катріна» затопив Новий Орлеан, і Нормані вимушено переїхала до Техасу. На новому місці вона знову зайнялася танцями — освоювала балет, джаз і чечітку.

У вільний час Нормані дивилася музичні канали. Наприклад, Total Request Live — популярне ток-шоу на MTV з рейтингом кліпів. Саме там вона побачила всіх головних дів попмузики того часу: Брітні Спірс, Шакіру, Крістіну Агілеру. Завдяки іншому шоу з 90-х — 106 & Park, яке розповідало про хіп-хоп та R&B-музику, вона познайомилася з артистками Lilʼ Kim і Ciara. У кліпі на трек Motivation Нормані згадує про те, як вони допомогли їй стати зіркою. На початку відео дівчина-підліток поспішає до телевізора й закохано дивиться на екран. Там зʼявляється доросла Нормані й повторює танець Бейонсе в кліпі Crazy in Lovе.

Кліп Crazy іn Love став першим у сольній кар'єрі Бейонсе, так само, як і Motivation для Нормані.

У кліпі Нормані повторює фірмову ходу Бейонсе.

В інтервʼю американському Cosmopolitan Нормані зізналася, що в дитинстві була інтровертом. У цьому вона схожа з Біллі Айліш, яка для багатьох уособлює інтровертність і замкнутість. Айліш навчалася вдома та була відстороненою дитиною. Ще в ранньому віці в неї діагностували синдром Туретта — генетичне захворювання нервової системи, коли людина не може контролювати свою мову, міміку та рухи. Але це не завадило їй творчо реалізуватися. Як і Нормані, Біллі Айліш професійно займалася танцями — поки не травмувала стегно в 13 років. З танцями довелося завʼязати, а в дівчини почалася затяжна депресія.

Біллі Айліш рано почала співати — у вісім років вона вступила в Лос-анджелеський дитячий хор. В 11 уже писала пісні, беручи приклад зі свого старшого брата Фіннеаса, у якого був свій гурт. Зараз це відомий музикант і композитор Фіннеас ОʼКоннелл, або FINNEAS. У домашній студії він самотужки змайстрував фірмовий мінімалістичний, але дотепний саунд Біллі Айліш. Перший офіційний сингл співачки “Ocean Eyes”, який вона в 2016 році виклала на SoundCloud, спочатку був піснею Фіннеаса, яку він написав для своєї групи The Slightlys. Трек відразу став вірусним хітом.

2

У 2012 році Нормані брала участь в американському X-Factor, але не пройшла далі за другий раунд. Організатори все ж повернули її разом з чотирма іншими дівчатами, серед яких була і Каміла Кабельйо, обʼєднавши в колектив Fifth Harmony. Таким імпровізованим складом вони посіли в тому сезоні третє місце. А незабаром американський продюсер Саймон Ковелл підписав групу на свій звукозаписний лейбл Syco Music. Дівчата випустили три альбоми, кожен з яких потрапив у хіт-парад Billboard 200. Їхній головний хіт “Work from Home”, у якого 2,2 мільярда переглядів на YouTube, посів у цьому чарті четверту сходинку.

Fifth Harmony були дуже прибутковим проєктом. У якийсь час вони заробляли 200 тисяч доларів за один концерт. Незважаючи на це, Нормані не відчувала себе до кінця реалізованою. «У мене немає відчуття, що коли я була в групі, хтось бачив справжню версію мене, — говорила вона в останньому номері журналу The FADER, який вийшов з її обличчям на обкладинці. — Мені не дали можливості продемонструвати це».

У будь-якому продюсерському колективі є одна обовʼязкова зірка та всі інші. У Fifth Harmony такою зіркою була Каміла Кабельйо. І хоча учасниці говорили, що вони були на рівних і дружили, фанати вважали інакше. У серпні 2016 року Fifth Harmony вели трансляцію наживо на Facebook разом із журналом Galore. Коли Нормані попросили висловитися про кожну з її колег, вона затнулася на імені Каміли й невпевнено пробурмотіла: «Вона... давайте подивимося. Каміла. Дуже дивна, мила». Шанувальників Кабельйо розлютило, що Нормані докладно і з задоволенням розповідала про інших членів групи, але не приділила належної уваги головній зірці. Нормані почали цькувати та ображати — її навіть називали «мавпою».

Наступного дня співачка оголосила, що тимчасово залишає Twitter та соцмережі взагалі, тому що там дуже багато агресії. Каміла Кабельйо на її підтримку написала: «Я не потерплю на своєму шляху ніякої ненависті, расизму або дискримінації стосовно КОГО Б НЕ БУЛО. Крапка». Але ця історія переконала Нормані, що їй треба йти своєю дорогою. Проєкт Fifth Harmony розпався, і почалася сольна її карʼєра.

3

У вересні 2016 року Нормані призначили послом міжнародного фонду Cybersmile Foundation, який підтримує жертв кібербулінгу. Для Нормані завжди було важливим допомагати людям. У 2017 році вона стала світовим послом Американської онкологічної спільноти. Вона розповідає про профілактику раку молочної залози та мотивує вакцинуватися проти вірусу папіломи людини.

Біллі Айліш теж цікавлять серйозні проблеми людства та важливі соціальні питання. У 2019 році вона стала обличчям рекламної кампанії Calvin Klein I Speak My Truth In #MyCalvins («Я кажу правду»), а також знялася в соціальній рекламі Seize the Awkward. Нормані захищає від расизму, Біллі Айліш допомагає людям із психічними розладами. Обидві співачки потрапили в почесний список Forbes 30, який відзначає найбільш успішних і впливових у різних галузях людей до 30 років. В обох на руках контракти з авторитетними мейджор-лейблами — RCA Records (Sony Music Entertainment) у Нормані та Interscope Records (Universal Music Group) у Біллі Айліш. Обидві вже виступають на розігріві в більш досвідчених колег. Біллі Айліш брала участь у турне High as Hope Tour разом з групою Florence and The Machine. А Нормані розігрівала концерти головної попдіви останньої декади Аріани Гранде в її турі Sweetener.

За три роки після розпуску Fifth Harmony треки «молодої Бейонсе» прослухали понад три мільярди разів. На Spotify у Нормані мільйон стримінгів, при цьому в її дискографії немає жодного повноцінного альбому — реліз планується на початку 2020 року. Композиція Нормані та Сема Сміта “Dancing With a Stranger” стала найпопулярнішою піснею на радіостанціях усього світу в цьому році. А кліп співачки на пісню “Motivation” визнали найкращим R&B-відео року на церемонії вручення MTV Video Music Awards.

Але конкурувати з Біллі Айліш неможливо. Її альбом When We All Fall Asleep, Where Do We Go? моментально став першим у Billboard 200 і UK Albums Chart, де американські артисти — рідкісні гості. Він побив рекорд за попереднім замовленням на музичній платформі Apple Music — понад 800 тисяч за тиждень до виходу лонгплею. Біллі Айліш стала першим артистом, народженим у XXI столітті, альбом якого лідирував у чартах США. Її візитна картка, сингл “Bad Guy” у серпні 2019 року очолив американський Billboard Hot 100. Він же цілих два тижні очолював чарти радіоефірів у категоріях «Поппісні» та «Альтернативні пісні». Сімнадцятирічна співачка вже відкатала три тури, квитки на які розкупили в перші дні, і планує четвертий у цьому році — Where Do We Go? World Tour. У неї три статуетки MTV Video Music Award і шість номінацій на «Греммі», у більшості з яких вона не має конкурентів.

4

Біллі Айліш та її дебютний альбом ще довго будуть аналізувати. Вона показала, що усталені правила гри світового шоу-бізнесу змінилися. Артисти переходять на стримінгові платформи та соцмережі. У XXI столітті виграє прямий і швидкий контакт з аудиторією, а не великі класичні інтервʼю у глянцевих журналах. Людям подобається, коли артист максимально скорочує дистанцію зі слухачем. Головний феномен Біллі Айліш у тому, що вона цілком відповідає всім актуальним тенденціям. Стримінги з кожним роком відвойовують усе більшу частку ринку продажів музики, а основні їхні користувачі — молодь до 25 років. Тому 17-річна співачка така популярна. Відтепер будь-який продюсер має думати насамперед про те, як його артист буде спілкуватися з публікою. Буде і багато тих, хто спробує скопіювати манеру та стиль Біллі Айліш.

Нормані — це традиційний поппродукт з усіма обовʼязковими атрибутами та методами просування. Її популярність — результат налагодженого продюсерського механізму. Вона дуже сильна артистка, яка виграла гонку в десятків таких самих завдяки своєму таланту — танцювати, співати, працювати на камеру, говорити правильні речі в інтервʼю. Все інше зробили професіонали.

Обидві дівчини досягли успіху в ранньому віці, але різними шляхами. Фішка Нормані — ідеально відрепетирувані танцювальні постановки, де вона в головних ролях і в центрі уваги. Біллі Айліш під час своїх лайвів поводиться максимально вільно та непередбачувано — як будь-який бунтівний підліток. Нормані та її команда роблять ставку на сексуальність і блискучі дорогі вбрання. Біллі Айліш одягається виключно в оверсайз-балахони та шорти з яскравими принтами, за якими неможливо роздивитися її фігуру. Над кожним треком Нормані працюють кращі автори пісень та саунд-продюсери індустрії. Тоді як усі пісні в альбомі When We All Fall Asleep, Where Do We Go? написали Біллі Айліш і її брат Фіннеас. Нормані бере приклад зі співачок, на музиці яких вона зростала, і шанобливо ставиться до спадщини американської попмузики. Біллі Айліш — це символ епохи постіронії, метамодерну та постмузики. Нормані орієнтується на канони, які стільки років приводили до успіху її кумирів. Вона — нова значна фігура у пантеоні великих співачок за пів століття — від Біллі Голідей та Еті Джеймс, Даяни Росс і Тіни Тернер до Джанет Джексон, Вітні Гʼюстон та, нарешті, до Ріанни та Бейонсе.

Обидві співачки далі будуть тільки рости. Але зараз вони на протилежних полюсах. На одному — ностальгічне повернення до золотих попстандартів, що втілюють у своїй творчості Normani, Аріана Гранде та Сем Сміт. На іншому — повне, демонстративне нехтування ними. Яскраві приклади такого вектора — Біллі Айліш або, наприклад, Монеточка. Згодом прірва між двома цими світами, схоже, буде тільки збільшуватися.