Китайські та індійські прикордонники побилися «стінка на стінку» (знову). Майже 60 років тому Китай захопив спірну територію — і з того часу країни досі не можуть встановити кордон

Автор:
Гліб Гусєв
Дата:

ITBP / Facebook

Між військовими та прикордонниками Індії й Китаю сталася сутичка на північному кордоні Індії через будівництво дороги біля кордону. Ці дві країни не можуть домовитися про демаркацію кордонів майже шістдесят років — з тих пір, як у 1962 році їхня коротка прикордонна війна закінчилася тим, що Китай забрав у Індії частину території, яку він вважає своєю. Щоб посилити присутність на китайському кордоні, Індія будує вздовж нього 61 стратегічну дорогу загальною протяжністю 3 500 кілометрів: будівництвом займається підрозділ Міністерства оборони, командує ним військовий у чині генерал-лейтенанта. Китай проти.

Близько двадцяти років Індія будує магістральну дорогу на півночі країни, в окрузі, який називається Ладак. Ця дорога має стратегічне значення для Індії: вона зʼєднує столицю округу і високогірну військову базу, розташовану біля кордону з Китаєм, в тому місці, де багато століть тому відпочивали караванники, які ходили між двома країнами Каракорумським перевалом через Гімалаї. Це одна з багатьох десятків доріг, які будують індійські військові уздовж кордону з Китаєм.

Військова база зʼявилася там у 1962 році, після Китайсько-індійської прикордонної війни за територію біля Тибетського нагірʼя. Війна тривала місяць і закінчилася перемогою Китаю: за ним залишилася територія, яку Індія вважає своєю, оскільки вона входила до одного з середньовічних індійських царств. База знаходиться за вісім кілометрів від цієї території; там, на висоті близько пʼяти тисяч метрів над рівнем моря, розташована найвисокогірніша злітно-посадкова смуга в світі.

Індія і Китай воювали один місяць і по закінченні війни встановили в провінції Ладак так звану Лінію фактичного контролю (ЛФК) — умовну лінію розмежування, яку патрулюють індійські і китайські прикордонники. Дорога йде індійською територією вздовж ЛФК — тобто дозволяє Індії оперативно перекидати уздовж лінії свої прикордонні і армійські загони.

Індія полагодила один з відрізків дороги (відрізок зазвичай позначають абревіатурою DSDBO) на початку 2019 року. Після цього вона почала будувати бічну гілку дороги — вона веде в бік пагорба, де в 1962 році знаходився пост індійської армії, захоплений Китаєм. Пагорб нежилий, туди періодично заходили індійські прикордонні патрулі, але тепер Індія вирішила провести до нього гілку дороги і обладнати спостережний пункт.

Індія і Китай бачать Лінію фактичного контролю по-різному: по суті, є дві лінії, одну з яких визнає Китай, а іншу — Індія. Тому прикордонники двох країн регулярно стикаються один з одним на ЛФК в літні місяці — коли погода дозволяє їм частіше виходити в патрулі. Конфліктних точок на лінії — понад двадцять. За останні пʼятнадцять років обидві країни прийняли кілька «протоколів взаємодії»: прикордонникам слід розмовляти ввічливо, не штовхатися, не битися, не ходити один за одним слідом.

На практиці вони штовхаються, бʼються і ходять один за одним слідом, знімаючи один одного на відео.

Вірусне відео 2017 року: індійські прикордонники штовхаються з китайськими прикордонниками на Лінії фактичного контролю.

Пʼятого і девʼятого травня вони побилися відразу на двох ділянках кордону — біля DSDBO в Ладаку, і в штаті Сіккім, який межує з Непалом. В Ладак китайські військові перекинули кілька загонів, щоб зупинити будівництво дороги. Індія відповіла симетрично. Їх протистояння, наскільки можна судити з уривчастих офіційних повідомлень, закінчилося масовими бійками. Індійські медіа пишуть, що травми отримали 76 індійських солдатів. З тих пір китайські військові утримують позиції на стратегічно важливому пагорбі біля дороги.

У столицю Ладака приїхав командувач Сухопутних військ Індії. Він повідомив, що «ситуація знаходиться під суворим наглядом» і що «сторони провели розведення сил».