«У кадрових питаннях відкату назад немає». Новий голова екологічної інспекції Андрій Мальований — про несподівані перевірки, нові повноваження відомства і критику попередника Єгора Фірсова

Автор:
Марія Жартовська
Редактор:
Катерина Коберник
Дата:

Євген Малолєтка / «Бабель»

Тринадцятого травня Кабінет міністрів призначив Андрія Мальованого головою Державної екологічної інспекції. До цього він очолював управління екології та природних ресурсів Київської міськдержадміністрації. Його попередника Єгора Фірсова уряд звільнив без попереджень і офіційного повідомлення — про це рішення він дізнався з соцмереж (велике інтервʼю з Фірсовим читайте тут). На інтервʼю з кореспонденткою «Бабеля» Машею Жартовською Мальований запізнився на півтори години — завадила нарада у премʼєр-міністра Дениса Шмигаля. Там вирішували питання забруднення річки Тиса — її води несуть купи сміття з України в Угорщину, з якими тамтешня влада не здатна впоратися. На нараді премʼєр, профільний міністр і голови облдержадміністрацій обговорювали план боротьби зі стихійними сміттєзвалищами. На їх аудит учасникам дали два тижні. З українського сміття, яке заважає навіть Європі, і почали інтервʼю.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Як можна вирішити проблему забруднення Тиси?

Під час повеней сміттєзвалища в прибережних смугах піднімаються і потрапляють у Тису, Прут і ще кілька річок. Щоб вирішити це питання, потрібний комплексний підхід, починаючи із законодавчої бази, закону про відходи, стимулювання бізнесу. Треба будувати сортувальні станції і посилювати відповідальність: штраф за засмічення одного квадратного метра нині становить вісім гривень.

Продовжуючи тему повеней — що ви робите, щоб запобігти вирубці лісів?

Скажу в цифрах: за першу половину 2020 року за вирубку лісів нарахували 135 мільйонів гривень штрафів.

Це цифри ваших попередників, а після останніх повеней були перевірки і штрафи?

Близько трьох тижнів тому я випустив окреме доручення про посилення нагляду і оперативних перевірок незаконної вирубки лісів. Перевірки лісгоспів — одне з пріоритетних питань. Друге — стихійні сміттєзвалища. На жаль, сьогодні існує мораторій на планові перевірки. А на позапланові [перевірки] ми можемо заходити тільки за скаргою фізосіб — такий закон.

Ви заявляли, що хотіли б отримати статус правоохоронного органу для Держекоінспекції, навіщо?

Хотіли і працюємо над цим. Правоохоронний статус потрібен, аби від штрафів за недопуск у 750 грн перейти до санкцій, які передбачені 342 і 343 статтями Кримінального кодексу. Штрафи [за цими статтями] — від 50 до 200 неоподаткованих мінімумів [доходів громадян]. За певних обставин може бути і кримінальна відповідальність для тих, хто перешкоджає роботі інспектора. Наприклад, лісгосп Великобичківський, який прозвучав у контексті ІКЕА — у нас було кілька недопусків на це державне підприємство. Я вже не кажу про Дарницьку і Придніпровську ТЕС.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Вас нещодавно не пустили на Придніпровську ТЕС?

Так, на жаль. Після моїх заяв [про надання правоохоронного статусу] в МВС думали, що ми будемо виконувати процесуальні чи слідчі дії — ми цього не робитимемо. Просто дайте допуск і ми прозоро, без тиску проведемо перевірку.

А чому не можна заходити на перевірки разом із поліцією?

Так інколи буває, але коли у нас є позаплановий захід контролю, чому ми повинні напружувати і кликати поліцію, писати якісь заяви замість того, щоб просто зайти на підприємство?

Ваш попередник Єгор Фірсов ішов іншим шляхом — коли інспекторів не пускали на великі підприємства, він був максимально публічним. Ви будете так діяти?

Ми застосовували цей інструмент, але він не завжди діє. Неформальні контакти, дзвінки, скарги, щоб привернути увагу — ми все це робимо, але це не наш принцип. Має бути правовий механізм і він має працювати на сто відсотків на рівні всіх територіальних підрозділів, усіх інспекторів у автоматичному режимі, щоб це не було показухою.

Фірсов говорив, що у інспекції немає коштів щоб сплатити судовий збір, піти до суду, виграти справу і перерахувати штраф у бюджет. Як ви вирішуєте цю проблему?

Ми зробили бюджетні запити, щоб передбачити фінансування на судовий збір. Ще є законодавчий механізм, який звільняє Держекоінспекцію від судового збору — я працюю над цим питанням.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Призначення Єгора Фірсова було частково політичним — спочатку йому зателефонував тодішній керівник Офісу президента Андрій Богдан, потім він (Фірсов) бачився з президентом. Ви з Зеленським напередодні призначення бачилися?

Ні.

Яким чином ви отримали посаду?

Я взяв участь у конкурсі, ця сфера мені була близька. До того я працював в управлінні екології і природних ресурсів КМДА, були певні амбіції рости.

Конкурс був довгим і непростим, співбесіди з очільниками уряду, [премʼєр-міністром] Денисом Шмигалем, який і порекомендував уряду мене призначити.

Після співбесіди з вами тепер вже колишній міністр енергетики і захисту довкілля Олексій Оржель у листі повідомив премʼєра, що не обрав жодного кандидата, чому?

Не знаю — не можу коментувати. Ми спілкувалися майже 40 хвилин, я захищав свою програму. Яким було його рішення, мені не повідомили.

Яким чином вам вдалося пройти усі спецперевірки за два дні?

У цьому немає нічого надзвичайного.

Інколи ці перевірки тривають місяцями, а тут лише два дні.

Я не можу коментувати це питання. Усі заяви для спецперевірок я написав оперативно. Нацагентство з питань держслужби оперативно розіслало запити і зібрало всі відомості.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Які завдання ставили перед вами, коли ви проходили конкурс?

Завдань ніхто не ставив. Моє власне завдання — зменшити тиск на довкілля. Особлива увага — на великі підприємства. Ми вже навіть створили Управління державного екологічного нагляду (контролю) промислового забруднення, яке буде працювати із найбільшими забруднювачами. Його відділ буде у Кривому Розі.

У центрі Кривого Рогу буде окремий офіс Держекоінспекції?

Там буде центральний апарат обласної держекоінспекції і окремий Офіс чистого довкілля. Чому в Кривому Розі? Там 15 відсотків від усього промислового забруднення України.

Одна з перших нарад за участю Володимира Зеленського в якості президента стосувалася «АрселорМіттал» — говорили, що підприємство не виконує частину взятих на себе зобовʼязань щодо модернізації. Увага до Кривого Рогу пов’язана і з цим підприємством?

Це одне із найбільших промислових підприємств-забруднювачів — найближчим часом плануємо приходити [з перевіркою].

Куди ще, крім них?

Не хотілося б давати чіткий план перевірок — щоб був ефект несподіванки і не було часу підготуватися. У нас були випадки в практиці, коли приїдеш, а нічого не працює: обороти потужностей зменшують і складно довести ті чи інші речі.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Щодо витоку інформації — зарплатня у ваших інспекторів близько 8 тисяч гривень, так?

Вісім з половиною тисяч, і це велика біда. Одне з пріоритетних завдань — збільшити матеріальне заохочення співробітників, бо корупційні ризики високі. Сьогодні ми працюємо з Мінфіном і з бюджетним комітетом для перегляду зарплат.

Зараз завершується комплексний аудит стану справ інспекції — працює Держаудитслужба, НАЗК. Я завершую власний юридичний, кадровий, комплексний аудит. Протягом найближчого місяця сформулюю чітку програму дій і звіт за період на посаді — це умови випробувального терміну.

Умовні 100 днів?

Так, 90 днів — три місяці. Наприкінці цього періоду я звітуватиму уряду, який вирішить, потрібен я далі, чи ні.

Який період охоплює аудит?

Держаудитслужба перевіряє попередній період — 2019 рік і до цього часу. НАЗК зайшло з перевіркою цього тижня, а власні розслідування і аудити я проводжу з першого дня роботи. Я б хотів, щоб такий самий аудит провели після моєї каденції.

Як ви оцінюєте роботу свого попередника Єгора Фірсова?

До попереднього керівника у мене претензій немає, я не в праві суб’єктивно оцінювати результати його роботи. Багато вже зроблено: розпочалися системні реформи, нормальна кадрова ротація, задали тон відкритості й публічності. Але багато ще треба зробити. Насправді, орган низької боєздатності, якого не бояться, якому бракує кадрів.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Фірсова звільнили несподівано, навіть для нього самого, публічно ніяких претензій до його роботи уряд не озвучував. Не боїтеся, що з вами вчинять так само?

Не боюся і за посаду не тримаюся. Боюся тільки особистого фіаско — що не встигну все зробити. Але якщо вектор роботи і результати будуть недостатніми, кричати з рупором «ай-яй-яй, ви негідники» не збираюсь, це не мій підхід.

Ви в інтерв’ю агентству Інтерфакс говорили, що будете зустрічатися з Фірсовим як із громадським діячем, вже зустрічалися?

Не зустрічався, спілкувалися телефоном. У нього не було бажання чи, можливо, нагоди. Я готовий зустрітися.

У своєму Telegram-каналі Фірсов часто критикує вас за відкат назад у кадровій політиці, зокрема — за звільнення керівників на місцях, чому так відбувається?

Дивіться, немає ніякого відкату назад. Право громадського діяча, яким сьогодні є Єгор Фірсов — критикувати. Зараз ми формуємо громадську раду — я відкритий до взаємодії з громадськістю. На безпідставну, провокативну критику, що не потребує коментарів, я уваги не звертаю.

У кадрових питаннях ніякого відкату назад немає — шукаю людей і призначаю за співбесідою, так званим карантинним конкурсом. Шукаю професійних, незаангажованих, не корумпованих людей з бойовим духом. Ні кума, ні свата, ні брата я не призначав і не збираюся.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Ви говорите, що відкату немає, але Держекоінспекцію в Дніпропетровській області тимчасово очолив Дмитро Половиця, який працював в інспекції 12 років, у Львівській області — Микола Маланич, який працював 5 років, мав низькі показники і якого Фірсов звільнив після першої співбесіди.

Половицю я не повертав, він там працював. Звільнення Дмитра Шибка було слабким з правової точки зору — зараз йдуть суди, і ми намагаємось завадити йому повернутися. Половиця, як перший заступник, виконує функції керівника до призначення нового. Щоб стабілізувати ситуацію, я делегував туди Миколу Власенка з Кіровоградської області. Далі буде прозорий конкурс на посаду керівника.

Щодо Маланича — його не призначили керівником у Львівській області, але за конкурсом визначили найкращим претендентом. Зараз він проходить спеціальні перевірки і, мабуть, отримає посаду. На мою думку, він достойний кандидат. Старий кадр? Можливо, він десь колись і працював у Державній екологічній інспекції, але це не причина не призначити його знову.

Люди, яких призначив Фірсов, звільняються?

Із керівників територіальних підрозділів, якщо мене пам’ять не підводить, ніхто не звільнився. Працюють поки.

Правда, що ви хочете звільнити свого першого заступника Дениса Каплунова?

Це неправда. Якщо він не виконуватиме завдання, не буде справлятися, тоді, можливо, будемо прощатися. Сьогодні такої позиції немає, взагалі його призначав Кабінет міністрів.

На тлі боротьби з пандемією коронавірусу вам довелося скоротити бюджет?

Ні, є певне скорочення статей бюджету розвитку, наприклад, на закупівлю додаткового обладнання, техніки, але зарплатні статті захищені.

На рівні міністерства і уряду ми сьогодні обговорюємо варіант повертати частину коштів, які ми збираємо, на забезпечення Держекоінспекції. Це дало б мотивацію: більше даємо в бюджет — більше отримуємо у фонд заробітної плати і розвитку. Поки все сумно.

Євген Малолєтка / «Бабель»

Раніше ви заявляли про повернення інспекції в морські порти, але після зустрічі Володимира Зеленського в Одесі з портовиками різко змінили риторику...

Я не змінював риторику. Екологічні інспектори мають бути на підприємствах, які можуть зашкодити екології Чорного та Азовського морів, але не постійно. Держінспекцію Чорного і Азовського морів ліквідували, але якщо виникнуть надзвичайні ситуації, ми будемо заходити на судно чи в порт, щоб виконати свою роботу. Я не допущу, щоб інспектори сиділи на суднах і вимагали кошти.

Щодо корабля Stavanger з пальмовою олією: Держекоінспекція нарахувала збитків приблизно на 60 мільйонів гривень. Корабель заарештували, а після вашого призначення відпустили. На депозит компанія-власник поклала 26 мільйонів, менше половини суми штрафу. Коли заплатять решту?

Дійсно, корабель розлив пальмову олію, інспектори це зафіксували, нарахували збитки. Є ухвала суду про те, що ми не можемо утримувати це судно. Є міжнародна асоціація, яка підтвердила, що не було прецедентів, щоб нараховані збитки не сплачували, і гарантувала їхню сплату. Але судно стоїть і кожен день простою юристи цієї компанії оцінюють у 20 тисяч доларів збитків.

Вони можуть піти з цим до суду?

Так.

Але ж вони не пішли?

Вони вже, скажімо, наполягали, була претензія.

Збитки за простій могли бути більшими за несплачений штраф?

Так. Зараз ми очікуємо рішення суду, щоб стягнути збитки в інтересах держави.

Євген Малолєтка / «Бабель»