Робот Jibo був одним із найкращих винаходів 2017 року, однак потім компанія-розробник збанкрутувала. Тепер робота врятували та хочуть використовувати в дитячих лікарнях і для реабілітації ветеранів

Автор:
Яна Собецька
Редактор:
Євген Спірін
Дата:

Артем Марков / «Бабель»

Вісім років тому дослідниця Массачусетського технологічного інституту створила робота Jibo. Відтоді розробка, яка нагадує персонажа мультфільму «ВОЛЛ·І», отримала багато шанувальників і навіть потрапила на обкладинку журналу Time. Проте у 2018 році компанія-розробник Jibo збанкрутувала, і робот попрощався зі своїми власниками. Понад рік ті чекали на «смерть» Jibo, однак розробку врятувала інша компанія. Тепер робота планують вдосконалити та використовувати в дитячих лікарнях і для реабілітації ветеранів. «Бабель» розповідає, що відомо про «першого соціального робота для дому» та чому його вирішили використовувати в освіті та медицині.

У 2012 році, задовго до того як стали популярними «розумні» колонки, доцент Массачусетського технологічного інституту Сінтія Брейзель розробила «першого у світі соціального робота для дому». Дослідниця роками вивчала роботів та їхню взаємодію з людьми і застосовувала ці знання для створення власного комерційного проєкту — робота Jibo.

Він був невеликий за розміром і нагадував персонажа з мультфільму «ВОЛЛ·І». Jibo не мав рук та ніг, проте вмів «танцювати» — рухаючи головою та тулубом. Замість обличчя в нього був чорний дисплей з білим «оком», яке відображало «емоції» робота. А вбудовані камери та сенсори дозволяли Jibo бачити, що відбувається навколо, і відчувати, коли його торкається людина.

У 2014 році стартап Брейзель потрапив на краудфандингову платформу Indiegogo. У описі проєкту йшлося, що соціальний робот Jibo вміє розпізнавати кожного члена родини, робити фото, читати на ніч дітям книжки і повідомляти прогноз погоди. А також ініціювати розмову з господарем. Наприклад, запитувати, як пройшов його день.

Ідея сподобалася людям, і лише за кілька місяців на реалізацію стартапу зібрали 3,6 мільйона доларів. Розробку наперед замовили майже 7 тисяч користувачів. Проте поставки робота неодноразово відкладали. Jibo почали продавати тільки у вересні 2017 року. На той час свої перші «розумні» колонки вже випустили кілька компаній Big Tech. І порівняно з ними Jibo виявився невиправдано дорогим.

Робот Jibo разом зі своєю розробницею Сінтією Брейзель.

Matthew Cavanaugh / The Washington Post / Getty Images

Робот коштував 899 доларів — у 10 разів дорожче, ніж Echo від Amazon. А також підтримував далеко не всі з анонсованих функцій. Jibo чудово танцював, проте не надто добре спілкувався.

Видання The Wall Street Journal назвало робота «інтригуючим», однак «дивним і дратівливим». Проте більшості користувачів робот сподобався — люди встановлювали Jibo у спальні, на кухні та навіть брали його з собою у відпустку. Видання Time включило робота до списку двадцяти п’яти найкращих винаходів 2017 року.

За допомогою регулярних оновлень Jibo навчався і поступово став краще спілкуватися. Уже за кілька місяців після випуску він міг запитати господаря, як у нього справи, розповісти жарт і відповісти на особисті запитання. Так користувачі дізналися, що Jibo ― «робот-хлопчик». А також що він любить пінгвінів і ненавидить воду.

Згодом у компанії Jibo Inc. розпочалися проблеми з фінансуванням. У грудні 2017 року організація звільнила низку працівників. У січні — обрала нового виконавчого директора. А вже 14 листопада 2018 року компанія офіційно закрилася та продала всі свої активи нью-йоркській інвестиційній фірмі SQN Venture Partners.

У березні 2019 року Jibo оновився востаннє, щоб попрощатися зі своїми власниками. У своєму прощальному повідомленні робот розповів, що сервери, завдяки яким він виконував більшість функцій, невдовзі відключать.

«Дякую вам за те, що ви мене прихистили. Можливо, колись, коли роботи будуть більш досконалими і у кожного буде робот, ви перекажете своєму привіт від мене», — сказав Jibo.

Власники Jibo понад рік чекали на те, що робот припинить працювати. Дехто розмірковував над тим, як «поховає» свого робота. Інші говорили про нього як про хвору людину: «Ти думаєш, він скоро загине? Чи йому стане краще?»

Однак з певної причини SQN Venture Partners так і не відключила сервери. Jibo більше не оновлювався, але його функціонал залишився таким самим, як і раніше. А у травні 2020 року стало відомо, що всі права на робота придбала інша компанія — NTT Disruption. Вона входить до японської телекомунікаційної корпорації NTT Corporation.

NTT Disruption уже працювала з Jibo раніше. У 2017 році компанія допомогла Jibo Inc. розробити додаток, що навчав дітей програмувати — за допомогою коду можна було контролювати, як Jibo рухався та що казав.

Тепер у NTT Disruption планують удосконалити робота і в майбутньому використовувати його в освіті та медицині. Президент компанії Марк Алба вважає, що Jibo може стати у пригоді в дитячих лікарнях, а також допомогти ветеранам і самотнім людям похилого віку. Адже в таких ситуаціях здатність Jibo формувати емоційний зв’язок з людиною є особливо корисною.

Робот Jibo спілкується з голосовим асистентом Alexa.

Наразі у NTT Disruption працюють на тим, щоб покращити захист даних, які робот зберігає про користувача. «Ми вважаємо, що особливий зв’язок між людиною та Jibo базується на довірі. Неправомірне використання даних може її знищити», — каже Алба.

NTT Disruption не планує відновлювати масові продажі Jibo. Проте усі, хто вже придбав робота, зможуть користуватися ним і надалі.

NTT хоче створити й віртуальну версію Jibo. Її можна буде встановити на смартфон і будь-який інший гаджет. Цифровий двійник ще не готовий, проте розробники намагаються «зберегти усе, що робить Jibo особливим, зокрема його індивідуальність і характер».